ارزیابی زنده مانی میکروکپسول های چند لایه سویه های پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس پلانتاروم درشرایط شبیه سازی شده معده و روده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از رویکردهای مهم در بحث کاربردهای غذایی و دارویی پروبیوتیک ها و اثربخشی آن ها در پیشگری و درمان بیماری ها، طراحی سیستم های کارآمد برای انتقال درون تنی هدفمند می باشد. در این پژوهش، سیستم جدیدی برای انتقال درون تنی هدفمند پروبیوتیک ها معرفی شده است. اهداف این پژوهش شامل: کارآمدی میکروژل های آنتی اسید پوشش داده شده، با فرمولاسیون پلی الکترولیت چند لایه آلژینات-کیتوزان با قابلیت زیستی باکتری های پروبیوتیک در شرایط شبیه سازی شده معده و روده می باشد. دو سویه از باکتری های پروبیوتیک شامل لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس پلانتاروم به طور جداگانه در هیدروژل های آلژینات و کربنات کلسیم به عنوان یک عامل آنتی اسید (برای کنترل pH  در شرایط اسید ی) ریزپوشانی شدند. سپس، توسط تکنیک خود مونتاژ لایه به لایه LbL، با دو لایه آلژینات-کیتوزان پوشش داده شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که دو عامل آنتی اسید و ریزپوشانی 4 لایه آلژینات-کیتوزان در حضور آنزیم پپسین در 1/8= pH و آنزیم پانکراتین در 6/8=pH، به طورقابل توجهی منجر به بهبود بقای باکتری های ریزپوشانی شده نسبت به باکتری های آزاد لاکتوباسیلوس پلانتاروم و لاکتوباسیلوس رامنوسوس، به ترتیب log(cfu/g) 6 و log (cfu/g) 2 می شوند.پس از عبور از سیستم شبیه سازی شده گوارشی، تعداد سلول های زنده باکتریایی در هر دو سویه پروبیوتیک، در حد قابل قبولcfu/ml) 106) تعیین شد. به طور کلی، این نتایج نشان می دهد،که میکروژل های محافظ گوارشی پوشش داده شده با فرمولاسیون پلی الکترولیت چند لایه آلژینات -کیتوزان، می توانند در انتقال درون تنی کنترل شده پروبیوتیک ها به عنوان مکمل های غذایی به طور موفقیت آمیزی استفاده شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2464904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!