اثربخشی ترکیب مشاوره گروهی مبتنی بر تعهد و پذیرش با واقعیت درمانی بر تاب آوری و تصویر بدنی در زنان نابارور

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به شیوع و فراوانی ناباروری و درگیر شدن فرد نابارور به طور مزمن با آن، طیفی از مشکلات روانشناختی برای این گونه زنان در حوزه های مختلفی از جمله راهبرد های تنظیم هیجان، تصویر بدن، تاب آوری و خودکارآمدی می شود. لذا پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سوال است که آیا ترکیب مشاوره گروهی مبتنی بر تعهد و پذیرش با واقعیت درمانی بر تصویر بدنی و تاب آوری در زنان نابارور موثر است؟

روش کار

پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع درون آزمودنی _ بین آزمودنی با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل می باشد. بر اساس این طرح آزمودنی ها با انتساب تصادفی به یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم و سپس عمل آزمایشی  اجرا شد. ابتدا پیش آزمون از آن ها به عمل آمد و سپس برای گروه آزمایش ترکیب برنامه مشاوره ی گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) واقعیت درمانی به عمل آمد، در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. سپس در پایان دوره آموزش از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد، تا میزان تاثیر ترکیب گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) با واقعیت درمانی بر عملکرد گروه ها مقایسه گردد. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی زنان نابارور شهر شیراز بود که در یک دوره ی زمانی سه ماهه در تابستان 1398 به یکی از کلینیک ها و مراکز درمان ناباروری در شهر شیراز مراجعه کرده بودند. از میان زنان نابارور مراجعه کننده، تعداد 30 نفر به صورت در دسترس انتخاب شد. به منظور کنترل اثرات جمعیت شناختی، دو گروه بر پایه ی سن 20-45 سال همتاسازی شدند. این گروه ها شامل دو گروه آزمایش (ترکیب درمان اکت و واقعیت درمانی) و گروه کنترل بود. ابزار اندازه گیری پرسشنامه های تاب آوری کانر و دیویدسون و تصویر تن فیشر  بود. روایی پرسشنامه ها از طریق روایی صوری و پایایی آن ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که پایایی آن ها به ترتیب 89/0 و 86/0 بدست آمد. از روش های آمار توصیفی برای برآورد توزیع شرکت کنندگان و متغیرهای پژوهش و از آمار استنباطی مانند تحلیل کواریانس برای مقایسه میانگین های گروه آزمایش و کنترل استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد ترکیب مشاوره گروهی مبتنی بر تعهد و پذیرش با واقعیت درمانی بر تاب آوری و تصویر بدنی در زنان نابارور موثر است.

نتیجه گیری

 با توجه به اینکه ناباروری موجب آثار روانی مخرب و واکنش های مختلف اجتماعی و مشکلات عدیده روان شناختی می شود، شرایط ناگوار اجتماعی و روانی برای زنان نابارور در جامعه شکل می گیرد. لذا استفاده از ترکیب مشاوره گروهی مبتنی بر تعهد و پذیرش با واقعیت درمانی بر تاب آوری و تصویر بدنی در زنان نابارور حایز اهمیت می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
112 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2466962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!