علل و درمان بیماری های دوران قاعدگی زنان از منظر اطبای مسلمان (قرن سوم تا نهم هجری قمری)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 در آثار بجا مانده از اطبا و حکیمان مسلمان تحقیقات گسترده  ای در زمینه طب زنان وجود دارد که حاصل تجربیات فراوان آنان در این حوزه می باشد. در طی قرن های سوم تا نهم هجری یعنی محدوده زمانی پژوهش مورد بحث، اطبای مسلمان بخش های مفصلی از کتب طبی خود را به موضوع طب زنان و زایمان اختصاص داده اند و بعضا رساله  های مستقلی در این زمینه تالیف کرده اند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی آثار طبیبان مسلمان در طی قرون سوم تا نهم هجری قمری به بازگویی پیشرفت های آنان در زمینه بیماری های دوران قاعدگی زنان می پردازد.

روش کار

 در این مطالعه مروری و کتابخانه ای، آرا و نظرات برخی از اطباء و پزشکان مسلمان در طی قرون سوم تا نهم هجری با استفاده از کتب و آثار پزشکی ایشان در باب علل و روش های درمان بیماری های دوران قاعدگی زنان، از زوایایی تشخیصی و درمانی، مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل و نیز مقایسه اطلاعات موجود با سایر محققین، واژه های بیماری های رحمی زنان، بیماریهای قاعدگی، روش های درمان بیماریهای زنان، طب اسلامی، اطبای مسلمان، در پایگاه ها  اطلاعاتی، Magiran،Irandoc ،IranMedex ، UpToDate،Google Scholar  جستجو و مستندات علمی جمع بندی شد.

یافته ها

این پژوهش نشان می دهد که پزشکان مسلمان درباره نشانه  ها و درمان بیماری های دوران قاعدگی زنان نظریه  ها و دیدگاه  های متنوع و کاربردی را ارایه کرده  اند و به بازگویی روش های جراحی و دارویی که بسته به نوع بیماری های دوران قاعدگی زنان انجام می  داده  اند، پرداخته است و به این صورت با معرفی دستاوردهای مهم طب قدیم اسلامی با بخشی از سابقه عظیم این دانش در نزد پزشکان مسلمان که آنان میراث‏دار آن هستند آشنا می نمآید تا زمینه‏های بازگرداندن خودباوری علمی و معرفتی نیز فراهم شود.

نتیجه گیری

نوآوری و خلاقیت روش های درمانی پزشکان مسلمان برای علاج بیماری های رحمی زنان در دوره مورد بحث و به خصوص علل و درمان بیماری های دوران قاعدگی زنان، نشان می دهد پزشکان مسلمان با تشریح و بررسی کامل بیماری های زنان راه های درمانی مناسب و مفید برای رفع این بیماری ها ارایه نموده و روش های داوریی، غذایی و شیاف را برای آن تجویز کرده  اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2466997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!