حکمرانی هسته ای رژیم صهیونیستی

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

·   تسلیحات هسته‌ای به‌دلیل قدرت تخریب بالا و تاثیرگذاری مخرب زیستی بلندمدت آن، شاخص‌ترین سلاح کشتارجمعی است که پرداختن به حکمرانی بازیگران عرصه بین‌الملل نسبت به آن، ضروری است.
·   یکی از چالش‌های امنیتی و نظامی منطقه‌ای در منطقه غرب آسیا و به‌تبع آن برای جمهوری اسلامی ایران، حضور مستقیم و غیرمستقیم رژیم صهیونیستی به‌عنوان بازیگر توسعه‌طلب و مختل‌کننده معادلات دفاعی و امنیتی ثبات‌زا منطقه‌ای است که اساس حکمرانی هسته‌ای آن، گسترش و تکثیر تسلیحات هسته‌ای در جهت ایجاد برتری نظامی در سطح منطقه غرب آسیا و شمال آفریقاست.
·   رژیم صهیونیستی تولید تسلیحات هسته‌ای خود را از سال 1967 آغاز و هم‌اکنون بر اساس گزارش‌های غیررسمی و مستند، دارای حداقل 80 کلاهک هسته‌ای و قابلیت تولید 190 کلاهک دیگر را دارد. ارتش رژیم صهیونیستی از قابلیت‌های سه‌گانه هسته‌ای زمینی، هوایی و دریایی برای کاربرد تسلیحات هسته‌ای برخوردارست و گزارش‌های مختلف نشان‌دهنده توسعه این روند به‌خصوص در قبال توازن بخشی با جمهوری اسلامی ایران است.
·   شناخت حکمرانی هسته‌ای رژیم صهیونیستی به‌عنوان فرایندی از سیاست‌گذاری در چهارچوب درک تهدیدات، ارزش‌ها و هنجارها این رژیم و در مراحل بعدی اجرای سیاست، بررسی، نظارت و کاربردی کردن بازخوردها به‌منظور دستیابی حفظ برتری و قدرت تهاجمی نظامی در سطح منطقه غرب آسیا، نیازمند تحلیل و بررسی ویژگی‌های این حکمرانی هسته‌ای است که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: 1. ابهام تعمدی در برنامه گسترش تسلیحات هسته‌ای؛ 2. عدم مشارکت در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای «ان‌پی‌تی»؛ 3. جلوگیری فعالانه از دستیابی کشورهای منطقه به دانش هسته‌ای؛ 4. مدیریت روابط با کشورهای دارای تسلیحات هسته‌ای؛ 5. تقویت سامانه پدافندی هسته‌ای.
در راستای مدیریت تهدیدات ناشی از حکمرانی هسته‌ای رژیم صهیونیستی به‌عنوان مهم‌ترین تهدید بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، چند توصیه جهت دستگاه سیاست خارجی، امنیتی و دفاعی کشورمان ارایه می‌شود که مهم‌ترین آن عبارت‌اند از: افزایش شناخت و اشراف در مورد حکمرانی و برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی، تقویت کمپین‌های دیپلماتیک برای مقابله با برنامه گسترش تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی در سطوح دوجانبه، چندجانبه و نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، تقویت کمپین‌های رسانه‌ای و مردم‌نهاد در جهت روشنگری در مورد برنامه گسترش تسلیحات هسته‌ای.

زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p2467430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!