اثر غلظت های زیر کشنده بایومایت® بر فراسنجه های چرخه زندگی کنه تارتن دو لکه ای Tetranychus urticae (Acari:Tetranychidae)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کنه تارتن دولکه ای، Tetranychus urticae Koch (Acari: Tetranychidae)، یکی از آفات کلیدی است که می تواند به طیف وسیعی از محصولات در مزارع و گلخانه ها آسیب وارد سازد. استفاده از سموم شیمیایی از جمله روش های اصلی مدیریت این آفت به شمار می آید. آزمون های زیست سنجی آزمایشگاهی، برای ارزیابی اثرات غلظت های زیر کشنده (LC5، LC10 و LC20) بایومایت® (یک فرمولاسیون مبتنی بر سیترونلول) روی ویژگی های زیستی و پارامترهای جمعیتی T. urticae در شرایط آزمایشگاهی (دمای 2±25 درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 5±60 درصد، و 16:8 L:D) انجام شدند. داده های به دست آمده، بر اساس روش تجزیه جدول زندگی دوجنسی سن- مرحله زیستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. طبق نتایج، در اثر تیمار کنه های کامل با LC5، LC10 و LC20 بایومایت، دوره تخم گذاری و طول عمر کل در مقایسه با شاهد به طور قابل توجهی کاهش یافت. بیشترین و کمترین مقدار زادآوری (1/61 و 56/41 تخم /ماده) و طول عمر (01/13 و 97/9 روز) به ترتیب در تیمار شاهد و LC20 به دست آمد. در افراد تیمار شده با غلظت های LC10 (1/38 (R0 = و LC20(92/32 (R0 = نرخ خالص تولیدمثل در مقایسه با افراد تیمار شده با غلظت هایLC5  (01/47= R0) و شاهد (88/48= R0 افراد/ماده/نسل) به طور معنی داری کمتر بود. نرخ ذاتی (r) و نرخ متناهی افزایش جمعیت (λ) در تیمارهای مختلف نسبت به شاهد کاهش معنی داری را نشان نداد. متوسط مدت زمان یک نسل (T) در غلظت LC20 (58/15 روز)، در مقایسه با LC5(66/16 روز) به طور قابل توجهی کاهش یافت. با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر و نیز اثرات قابل توجه بایومایت روی برخی پارامترهای زیستی این کنه تارتن دولکه ای این کنه کش را می توان در برنامه های مدیریت تلفیقی این آفت مهم پیشنهاد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2469525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!