تاثیر برخی مواد افزودنی بر کارایی علف کش های توفوردی+ ام سی پی آ، بروموکسینیل اکتانوات+ ام سی پی آ+ اتیل هگزیل استر، تری بنورون متیل و بنتازون+ دیکلورپروپ در کنترل علف هرز گل قاصد (Taraxacum officinale) در چمن برمودا گراس (Cynodon dactylon)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این آزمایش به‌صورت اسپلیت فاکتوریل و در قالب طرح بلوک‌ کامل تصادفی با سه تکرار در فضای سبز شهر قم در سال 1397 انجام شد. عامل اصلی، زمان مصرف علف‌کش در فصول بهار و تابستان و عامل فرعی، ترکیب فاکتوریلی از علف‌کش‌های توفوردی + ام سی پی آ (U46 Combi Fluid, SL 67.5%) با دز 5/1012 گرم ماده موثره در هکتار، بروموکسینیل اکتانوات+ ام سی پی آ + اتیل هگزیل استر (Bromicide MA, EC 40%) با دز 600 گرم ماده موثره در هکتار، تری بنورون متیل (Granstar, DF 75%) با دز 15 گرم ماده موثره در هکتار و بنتازون + دیکلورپروپ (Basagran DP, SL 56.6%) با دز 1132 گرم ماده موثره در هکتار و مواد افزودنی شامل مویان‌های مختلف دی اکتیل سولفوسوکسینات سدیم و اسید اولییک اتوکسیلات با غلظت سه در هزار و کاربرد سولفات آمونیوم و تیمار شاهد بدون کاربرد مواد افزودنی بود. نتایج نشان داد که با وجود کاهش موثر وزن خشک گل قاصد توسط برخی تیمارها، صدمه شدیدی نیز به چمن وارد شد. در اختلاط اولییک اسید اتوکسیلات یا سدیم سولفوسوکسینات با سولفات آمونیوم با بنتازون+ دیکلورپروپ در فصل بهار، ماده خشک گل قاصد به‌ترتیب از 337 در تیمار شاهد به 6/81 و 100 گرم در مترمربع کاهش یافت. همچنین در اختلاط اولییک اسید اتوکسیلات و سولفات آمونیوم با تری بنورون متیل در فصل تابستان، ماده خشک گل قاصد از 298 در تیمار شاهد به 113 گرم در مترمربع کاهش یافت که موارد مذکور، کمترین صدمه را در چمن در قیاس با سایر تیمارها داشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 185
لینک کوتاه:
magiran.com/p2470059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!