بررسی رابطه خطی ساده و چندگانه قدرت تحمل ابهام ، انعطاف پذیری روانشناختی و سبک های تفکر با خلاقیت شناختی و هیجانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی ساده و چندگانه قدرت تحمل ابهام، انعطاف پذیری شناختی و سبک های تفکر با خلاقیت شناختی و هیجانی بود.

روش کار

روش پژوهش توصیفی همبستگی بوده و بر روی 163 نفر از افراد متاهل بالای 18 سال ساکن شهر زنجان در سه ماهه اول سال 1400 انجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه های انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندوال (2010)، سبک های تفکر (سبک قانون گذار، قضاوتگر و اجرایی) استرنبرگ و واگنر (1992)، تحمل ابهام مک لین (2009)، خلاقیت هیجانی آوری ل(1991) و خلاقیت شناختی عابدی (1372) جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی رابطه ی خطی با روش همبستگی پیرسون انجام شد. همچنین به جهت بررسی اهمیت و سهم هر یک از متغیرهای پیش بین، از روش رگرسیون گام به گام در نرم افزار SPSS26 استفاده شد.

یافته ها

نتایج بیانگر وجود رابطه ی خطی مثبت و معنادار بین انعطاف پذیری شناختی، سه سبک تفکر و قدرت تحمل ابهام با خلاقیت شناختی و هیجانی بود (05/0<p). علاوه بر این، یافته های حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که سهم انعطاف پذیری شناختی، قدرت تحمل ابهام و سبک تفکر اجرایی در پیش بینی خلاقیت شناختی 3/36% و سهم انعطاف پذیری شناختی، سبک تفکر قانون گذار و قدرت تحمل ابهام در پیش بینی خلاقیت هیجانی 8/16% می باشد.

نتیجه گیری

با توجه به یافته های پژوهش، می توان نتیجه گرفت که ارایه ی آموزش هایی در زمینه ی بهبود قدرت تحمل ابهام، انعطاف پذیری شناختی و پرورش سبک های تفکر قانون گذار و اجرایی در میان افراد متاهل و نیز افرادی که در شرف ازدواج و یا حتی متقاضی طلاق هستند، می تواند از طریق افزایش خلاقیت شناختی و هیجانی به بهبود شرایط زندگی و حل اختلافات و پشت سرگذاشتن موفقیت آمیز چالش ها کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
141 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p2470148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!