توسعه یافتگی استان های کشور ایران از نظر شاخص های بهداشتی و درمانی با استفاده از روش های مرکزیت وزنی و تاکسونومی عددی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بخش بهداشت و درمان نقش بسزایی در توسعه یافتگی جوامع از طریق تامین سلامت افراد هر جامعه دارد و می تواند اثرات اجتماعی و اقتصادی زیادی بر زندگی افراد جامعه داشته باشد. هدف این مطالعه، تعیین توسعه یافتگی استان های کشور براساس امکانات بهداشتی-درمانی و میزان دسترسی به این امکانات است، تا بتوان براساس آن به یافتن راهکارهایی برای کاهش اختلاف بین نقاط مختلف کشور دست پیدا نمود.

روش بررسی

این مطالعه از نوع کاربردی و با ماهیت توصیفی-تحلیلی انجام شده است. در این پژوهش 31 استان کشور از نظر 10 شاخص مورد بررسی قرار گرفته اند. داده ها و اطلاعات این پژوهش از سالنامه آماری کشور استخراج و با استفاده از نرم افزار Excel با روش شاخص مرکزیت وزنی رتبه بندی شده است. سپس با استفاده از تکنیک تاکسونومی به تعیین درجه ی توسعه یافتگی استان ها پرداخته شده است.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان دهنده ی آن است که استان خراسان جنوبی با شاخص مرکزیت 45,692، استان یزد با شاخص مرکزیت 43,933 و استان ایلام با شاخص مرکزیت 40,668 در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. استان آذربایجان شرقی با شاخص مرکزیت 27,375، استان قم با شاخص مرکزیت 25,417 و استان هرمزگان با شاخص مرکزیت 24,286 به ترتیب سه رتبه ی آخر را به خود اختصاص دادند. درجه ی توسعه یافتگی استان ها بین 0/507 تا 0/98 قرار دارند که از لحاظ توسعه یافتگی استان یزد در رتبه یک و استان هرمزگان در رتبه آخر قرار دارد.

نتیجه گیری

یافته ها نشان می دهد که شکاف عمیقی بین استان ها از لحاظ توسعه یافتگی و دسترسی به شاخص های بهداشتی-درمانی وجود دارد و در نتیجه نیازمند توجه و سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های لازم جهت کاهش این شکاف و اختلاف خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2471131 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!