بررسی علل گسیختگی در محل اتصال سرلوله های فوق گرمکن دما بالا در دیگ بخار یک نیروگاه حرارتی با استفاده از روش تجربی و شبیه سازی عددی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بعد از گذشت چند سال از بهره برداری سیکل ترکیبی در یکی از نیروگاه های حرارتی کشور مشاهده شد که لوله های فوق گرمکن بخش دما بالای دیگ بخار دچار آسیب و گسیختگی از محل اتصال به سرلوله های فوقانی شده است. بر اساس بررسی ها مشخص شد این پدیده برای چندین لوله در یک زمان و به صورت ناگهانی اتفاق افتاده که موجب خسارت سنگین به تجهیزات ابزار دقیق دیگ بخار و آسیب به سازه های داخلی در زمان حادثه شده است. بررسی آزمایشگاهی لوله های آسیب دیده با آزمون های مختلفی همچون آنالیز سوخت ورودی به محفظه احتراق، سختی سنجی لوله های سالم و گسیخته شده، ساختارشناسی از محل گسیختگی و آنالیز ترکیب رسوب داخل لوله فوق گرمکن صورت گرفت. نتایج نشان داد که افزایش دمای فلز در محل اتصال و تنش های ثابت اعمال شده به مدت طولانی عامل تخریب آن هستند. برخورد مستقیم گاز ورودی به دیگ بخار به لوله های فوق گرمکن دما بالا و همچنین تنش های ناشی از انبساط طولی لوله های مذکور باعث آسیب دیدگی و متعاقبا خروج اضطراری واحد از چرخه تولید توان شده است. با توجه به نتایج به دست آمده، مواردی از قبیل استفاده از سیستم دوده روب، بهبود کیفیت سوخت مورد استفاده، اصلاح سیستم احتراقی برای استفاده از سوخت های خارج طراحی و تنظیم پذیر کردن مشعل ها برای جلوگیری از نقص های ایجادشده پیشنهاد شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2472902 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!