اثر نانوذره اکسید روی بر ویژگی های فیزیولوژیکی، میزان تولید رزمارینیک اسید و بیان ژن های TAT و 4-Cl در گیاه بادرنجبویه (Melissa officinalis L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از این مطالعه بررسی تاثیر نانو اکسید روی بر خصوصیات رشدی و فیزیولوژیکی، میزان تولید رزمارینیک اسید و بیان ژن های کلیدی در مسیر بیوسنتزی این ترکیب در گیاه بادرنجبویه است.

مواد و روش‏ها

 در این مطالعه، دانه رست های 30 روزه بادرنجبویه با غلظت های صفر، 06/0 و 12/0 میلی گرم بر لیتر نانوذره اکسید روی تیمار شدند و سپس پارامترهای رشدی، میزان رنگیزه های فتوسنتزی، پرولین، گلایسین بتایین، پروتیین، فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانتی و میزان تولید رزمارینیک اسید مورد بررسی قرار گرفت. هم چنین بیان ژن های کلیدی در مسیر بیوسنتزی رزمارینیک اسید با روش Real-time PCR  بررسی شد.

نتایج

نتایج حاکی از این است که تیمار نانو ذره اکسید روی باعث افزایش رنگیزه های فتوسنتزی کلروفیلی، کاروتنوییدها و فعالیت آنتی اکسیدانتی این گیاه شد. هم چنین بیش ترین میزان پرولین و گلایسین بتایین نیز تحت غلظت 12/0 میلی گرم بر لیتر این تیمار به دست آمد. هم چنین نانوذره اکسید روی باعث افزایش بیان ژن های مسیر بیوسنتزی رزمارینیک اسید (TAT و 4-Cl) و در نتیجه افزایش مقدار این ترکیب شد.

نتیجه‏ گیری

 براساس نتایج این تحقیق نانوذره اکسیدروی می تواند بر مراحل رشدی و فیزیولوژیکی گیاه بادرنجبویه اثر گذاشته و بنابراین می توان از آن به منظور افزایش تولید رزمارینیک اسید استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2473000 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!