تاثیر دانش سازمانی در پیشگیری اجتماعی از جرم با نقش میانجی فرهنگ سازمانی کارکنان (مورد مطالعه فرماندهی انتظامی شهرستان بوشهر)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رویکرد جامعه محوری پلیس به دنبال آن است که همه آحاد جامعه، نهادهای دولتی و مردم نهاد در پیشگیری اجتماعی که بخشی از پیشگیری انتظامی را رقم می زند، نقش آفرینی نماید. در این مسیر بهره گیری از دانش سازمانی در بستر فرهنگ سازمانی همسو با این رویکرد، امری ضروری و تضمین کننده حرکت در مسیر یادشده می باشد. هدف از تحقیق حاضر شناخت تاثیر دانش سازمانی در پیشگیری اجتماعی از جرم از طریق فرهنگ سازمانی می باشد.

روش

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی است که به روش مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی با نرم افزار لیزرل نسخه 8/8 انجام گرفته است. ابزار تحقیق پرسش نامه و جامعه آماری تحقیق حاضر، کارکنان فرماندهی انتظامی شهرستان بوشهر به تعداد 380 نفر می باشد.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان داد دانش سازمانی با پیشگیری اجتماعی از جرم رابطه مستقیم ندارد ولی دانش سازمانی با متغیر میانجی فرهنگ سازمانی رابطه مستقیم با ضریب همبستگی 51/0 دارد. همچنین فرهنگ سازمانی با پیشگیری اجتماعی رابطه مستقیمی با ضریب همبستگی 42/0 دارد. با انجام تحلیل مسیر مشخص گردید که متغیر دانش سازمانی به طور غیر مستقیم به اندازه 21/0 با پیشگیری اجتماعی از جرم رابطه دارد.

نتیجه گیری

تقویت مولفه ها و شاخص های دانش و فرهنگ سازمانی کارکنان می تواند به پیشگیری اجتماعی از جرم به عنوان یک رویکرد ایجابی کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2474114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!