مقایسه دو داروی گونال اف و سینال اف در درمان نازایی سیکل ICSI در مرکز ناباروری میلاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گنادوتروپین ها، داروهای اصلی برای تحریک تخمدان در سیکل های کمک باروری هستند. ترکیبات متعدد از انواع ادراری، تخلیص شده و یا نوترکیب وجود دارند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه پیامدهای بالینی دو نوع گنادوتروپین نوترکیب سینال اف شرکت ایرانی و گونال اف شرکت خارجی انجام شد.

روش کار

 این مطالعه گذشته نگر در سال 98-1394 بر روی 521 زن نابارور (263 نفر سینال اف و 258 نفر گونال اف) که جهت درمان به مرکز میلاد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کرده بودند و کاندید روش های کمک باروری بودند، انجام شد. پیامدها شامل تعداد فولیکول، تعداد اووسیت به دست آمده، تعداد اووسیت متافاز دو، تعداد جنین های با کیفیت بالا، میزان سندرم تحریک بیش از حد تخمدان و تست بارداری مثبت دریافت کننده دو داروی سینال اف و گونال اف با هم مقایسه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 23) و آزمون های تی مستقل و کای اسکویر انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

 میزان بروز سندرم تخمدان تحریک پذیر و تست مثبت بارداری در دو گروه تفاوت معنی داری با هم نداشت (05/0>p). در گروه گونال اف، درصد فراوانی کیفیت خوب جنین بهتر از گروه سینال اف بود (017/0=p). تعداد فولیکول و اووسیت، اوسیت ها از نظر کیفیت 1 و 2 و تعداد اوسیت نکروز شده و با کیفیت پایین و تعداد جنین در دو گروه با هم تفاوت معنی داری نداشتند (05/0>p).

نتیجه گیری

در این مطالعه شواهدی به نفع تفاوت داروی سینال نسبت به داروی خارجی در میزان موفقیت سیکل های کمک باروری به دست نیامد که با توجه به کمیاب بودن و گران بودن گونال اف در حال حاضر، می توان با اطمینان از سینال اف در سیکل های IVF استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2474937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!