شناسایی پراکنش فضایی- زمانی کانون های جرم خیز سطح شهر ملکشاهی با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)،نمونه موردی: جرایم مرتبط با سرقت

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در بیش تر نواحی و مناطق شهرنشین، جرایم مسیله ای بحث برانگیز و چالش ساز برای زندگی انسان هاست و افزایش ارتکاب جرایم در مکان های شهری، گذشته از آنکه با ارزش ها و اصول اولیه یک جامعه در تضاد است، باعث ایجاد ناامنی، ترس و آشفتگی شهروندان، صرف بودجه های کلان مادی، جانی و معنوی و همچنین وضعیت ناگوار کیفیت محیط زندگی شده است. در این میان، اخیرا تحلیل جغرافیایی بزه کاری و سعی در علت شناسی عوامل فضایی بروز ناهنجاریهای اجتماعی با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) و تکنیکهای آماری و گرافیکی برای مقابله و پیشگیری در مدیریت انتظامی و امور پلیسی اهمیت یافته است. شناسایی عوامل محیطی و مکانی بروز جرم و سعی در از بین بردن این عوامل و یا کاهش آثار آن، مهمترین راهکار پیشگیری از وقوع ناهنجاریها شناخته شده است. بر همین اساس، هدف از این پژوهش شناسایی الگوی فضایی -زمانی توزیع جرایم مربوط به سرقت در محدوده شهر ملکشاهی می باشد. جامعه آماری پژوهش جرایم مربوط به سرقت در محدوده شهر ملکشاهی طی سال 1395 بوده و آمار و اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه ای و دفتر تحقیقات فرماندهی انتظامی استان ایلام جمع آوری گردیده است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی -تحلیلی بوده و برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری و گرافیکی و به صورت ترکیبی از سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS)، استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد بخش عمده ای از پهنه های جرم خیز شهر در بافت مرکزی آن واقع شده اند در این میان، میادین شهری، بازار، تقاطع ها و گره های شهری در کنار بافتهای مسکونی و فضاهای تفریحی و گذران اوقات فراغت به ترتیب دارای بیشترین تعداد وقوع جرم سرقت می باشند. همچنین، تحلیل الگوی زمانی وقوع جرایم مربوط به سرقت نشان می دهد که ماه های فروردین، خرداد، مرداد، شهریور، مهر و دی دارای بیشترین تراکم وقوع جرایم بوده و ماه های اردیبهشت، تیر، آبان، آذر و بهمن تراکم بین 0-10 جرم در ماه را تجربه کرده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p2479608 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!