مقایسه فعالیت الکتریکی عضلات منتخب مچ پا در ورزشکاران هنگام فرود از ار تفاع های مختلف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

 آسیب‌های مچ پا یکی از شایع‌ترین آسیب‌های اسکلتی‌عضلانی در فعالیت ورزشی است. فرود مناسب به‌دنبال پرش به آمادگی برای اجرای مهارت بعدی و نیز پیشگیری از بروز آسیب‌های گوناگون منجر خواهد‌ شد. هدف از انجام مطالعه حاضر، مقایسه فعالیت الکتریکی عضلات منتخب مچ پا در ورزشکاران هنگام فرود از ارتفاع‌های مختلف است.

مواد و روش‌ها

 روش پژوهش از نوع بنیادی‌کاربردی و طرح آن مقایسه‌ای است. نمونه آماری پژوهش را 15 ورزشکار (سن2/3±18/23سال، قد6/3±183/190سانتی‌متر و وزن 14/12±64/72 کیلوگرم‌) با سابقه ورزشی 3 تا 5 سال، تشکیل دادند. مهارت بررسی‌شده از ارتفاع‌های مختلف به‌صورت درصدهایی از ارتفاع بیشینه پرش (100 درصد، ‌75 درصد‌ ‌و 50 درصد) در‌نظر گرفته‌ شد. ثبت فعالیت الکتریکی عضلات منتخب مفصل مچ ‌پا (‌دوقلو و نعلی‌) با دستگاه الکترومایوگرافی بایومد هشت کاناله با اعتبار 96/34  درصد و پایایی 91/29  درصد انجام ‌شد. از میانگین و انحراف معیار برای توصیف داده‌ها، آزمون شاپیرو ویلک برای بررسی نرمال بودن توزیع داده‌ها و برای مقایسه داده‌های جمع‌آوری‌شده بین‌گروهی از آزمون تحلیل ‌واریانس با اندازه‌های تکراری در سطح معناداری0/05 و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده‌ شد.

یافته‌ها

یافته‌ها نشان داد هم‌انقباضی عضلات دوقلوی داخلی، خارجی و نعلی ناشی از پرش 3 ارتفاع مختلف معنادار نبود. پیک دامنه انقباضی عضلات دوقلوی خارجی میان ارتفاع‌های 75 و 50 درصد (006/P=‌0) و 100 و 50 درصد (002/P=‌0) معنادار بود. پیک دامنه انقباضی عضلات دوقلوی داخلی میان ارتفاع‌های 75 و 50 درصد‌ (002/P=‌0) و 100 و 50 درصد (007/P=‌0) معنادار بود. پیک دامنه انقباضی عضلات نعلی میان ارتفاع‌های 100 و 75 درصد (013/P=‌0) و 100 و 50 درصد (17/P=‌0) ‌معنادار بود. 

نتیجه‌گیری

 نتایج پژوهش نشان‌دهنده افزایش دامنه فعالیت انقباضی عضلات منتخب مچ پا در محور قدامی‌خلفی ناشی از افزایش ارتفاع پرش و به‌دنبال آن فرود بود که دلیل آن استفاده بهینه از استراتژی مناسب برای کنترل انقباض اسنتریک عضلات و نیز گشتاور اکستنسوری مفصل مچ پا با افزایش فعالیت الکتریکی عضلانی هنگام برخورد با زمین است که نتیجه آن پیشگیری از بروز آسیب در مفصل مچ پا در‌نظر گرفته می‌شود. مربیان و ورزشکاران می‌توانند از این نتایج برای اتخاذ روش‌های تمرینی برای تقویت عضلات منتخب مچ پا با در‌نظر گرفتن اجرای بهینه مهارت فرود با رویکرد پیشگیری از آسیب استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p2481569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!