بررسی رابطه بین اضطراب کرونا ویروس و رفتار تغذیه ای در زنان سالمند ورزش یوگا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

شیوع بیماری کرونا ویروس (کووید 19) در سال 2019 به عنوان یک همه گیری جهانی موجب اختلال در روند طبیعی زندگی بشری گردید و اختلالات جسمی و روانی و مرگ و میر فراوانی را به دنبال داشت. اگرچه نقش رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی منظم در بهبود بسیاری از بیماری ها گزارش شده است. با این حال نقش این دو مداخله در پیشگیری از اضطراب ناشی از ویروس کرونا هنوز شناخته نشده است. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین اضطراب کرونا ویروس و رفتار تغذیه ای در زنان سالمند ورزش یوگا انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه علی مقایسه ای و پس رویدادی 120 زن سالمند ورزش یوگ به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و پس از تشریح مزایای تحقیق، پرسشنامه های اضطراب کرونا ویروس و رفتار تغذیه ای در بین آزمودنی ها توزیع و پس از تکمیل گرداوری شد. جهت تجزیه و تحلیل استنباطی یافته ها از ضریب همبستگی اسپیرمن در نرم افزار 16/SPSS و سطح معناداری 05/0 ≥P استفاده شد.

یافته ها

رابطه معنی داری بین رفتار تغذیه ای و علایم روانی اضطراب کرونا ویروس جود ندارد (94/0=P). با این وجود رابطه معنی دار منفی بین رفتار تغذیه ای و علایم جسمانی اضطراب کرونا ویروس جود دارد (01/0=P) بدین معنی که با افزایش رفتار تغذیه ای میزان علایم جسمانی اضطراب کرونا ویروس کاهش می یابد.

بحث و نتیجه گیری

به نظر می رسد تغذیه مناسب موجب کاهش اضطراب جسمی ناشی از همه گیری بیماری کووید-19 می گردد؛ با این حال تحقیقات بیشتری در ارتباط با ابعاد روانشناختی، فرهنگی و اقتصادی جوامع درگیر نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2484055 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!