انطباق پذیری مسیر شغلی و ارتباط آن با کیفیت زندگی کاری در پرستاران شاغل در بخش اورژانس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرستاران بخش اورژانس در محیطی پراسترس کار می کنند که این می تواند سلامت روانی آن ها را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش کیفیت زندگی کاری آن ها شود. انطباق پذیری مسیر شغلی به عنوان توانمندی فردی قلمداد می شود که کارکنان را قادر می سازد تا خود را به بهترین شکل با تغییرات دنیای کاری هماهنگ ساخته و از پیامدهای منفی ناشی از عدم تناسب با شغل در امان بمانند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین انطباق پذیری مسیر شغلی و ارتباط آن با کیفیت زندگی کاری در پرستاران شاغل در بخش اورژانس انجام شد.

روش کار

پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود که با مشارکت 104 نفر از پرستاران شاغل در بخش اورژانس بیمارستان های آموزشی-درمانی تبریز که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده بودند، انجام گردید. برای جمع آوری اطلاعات از چک لیست اطلاعات دموگرافیک، فرم فارسی پرسشنامه انطباقپذیری مسیر شغلی ساویکاس و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری بروکس و اندرسون استفاده شد. داده های جمع آوری شده توسط نرم افزار آماری SPSS16 و با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی) تجزیه وتحلیل شدند.  

یافته ها

در این مطالعه میانگین نمره کل انطباق پذیری شغلی و کیفیت زندگی کاری به ترتیب 01/25±55/85 از دامنه قابل کسب 120-24 و 56/22±15/141 از دامنه قابل کسب 252-42 بود که در حد متوسط می باشند. 6/85 درصد پرستاران شرکت کننده در این مطالعه از کیفیت زندگی کاری متوسط برخوردار بودند. همچنین نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمره کل انطباق پذیری شغلی و تمامی ابعاد آن با نمره کل کیفیت زندگی کاری ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد (05/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که انطباق پذیری مسیر شغلی به طور معنی داری کیفیت زندگی کاری را پیش بینی می کند (001/0>P).

نتیجه گیری

انطباق پذیری مسیر شغلی و کیفیت زندگی کاری پرستاران شرکت کننده در این مطالعه در حد متوسط بود. ازآنجایی که همبستگی بین انطباق پذیری شغلی پرستاران و کیفیت زندگی کاری وجود داشت و انطباق پذیری به عنوان یک متغیر پیش بین در بهبود کیفیت زندگی کاری شناخته شد؛ لذا پیشنهاد می گردد به منظور بهبود کیفیت زندگی کاری پرستاران، اقداماتی در جهت افزایش انطباق پذیری شغلی از طریق آموزش یا مداخلات مشاوره ای صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
652 تا 663
لینک کوتاه:
magiran.com/p2484752 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!