بررسی آگاهی، نگرش و رفتارهای خودمراقبتی بهداشت دهان و دندان در بین دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

دانشجویان دندان پزشکی به عنوان الگوی جامعه، باید نگرش مثبتی نسبت به سلامت دهان و دندان داشته باشند، از اینرو مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی، نگرش و رفتارهای خودمراقبتی بهداشت دهان و دندان در بین دانشجویان دانشکده  دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه ی توصیفی-مقطعی،198دانشجویان دندانپزشکی بطور تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه روا و پایا متشکل از چهار بخش: مشخصات دموگرافیک، سوالاتی در خصوص آگاهی، نگرش و رفتار در خصوص بهداشت دهان و دندان را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS23 و آزمونهای آماریMann-U-Whitney ، Kruskal-Wallis و ضریب همبستگی پیرسون در سطح 95 درصد تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: 

در این مطالعه79 (41/1درصد) دانشجوی پسر و 113(58/9درصد) دختر شرکت داشتند. میانگین سنی دانشجویان 2/99±22/47سال بود. میانگین نمره آگاهی دانشجویان 4/91±30/25از 45 نمره، میانگین نمره نگرش 6/95±43/27از 56 نمره بود. ارتباط آماری معنی داری بین میانگین نمره آگاهی با سن و پایه تحصیلی و میانگین نمرات آگاهی و نگرش با وضعیت تاهل وجود داشت (0/05>P). اما میانگین نمرات آگاهی و نگرش دانشجویان با جنسیت، وضعیت و محل سکونت، شغل پدر و مادر آنها ارتباط آماری معنی داری نداشت (0/05<P).

نتیجه گیری:

 بر اساس نتایج مطالعه حاضرآگاهی و نگرش دانشجویان در زمینه مراقبت های پیشگیرانه دهان و دندان متوسط بود. تاثیر جنسیت، وضعیت و محل سکونت، شغل پدر و مادر بر آگاهی و نگرش دانشجویان قابل توجه نبود. اما در دانشجویان متاهل، گروه سنی و پایه تحصیلی بالاتر سطح آگاهی نیز بالاتر بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
226 تا 234
لینک کوتاه:
magiran.com/p2486145 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!