مقایسه تاثیر تمرینات کادمن و ریتم حرکتی کتف بر برخی فاکتورهای پاسچرال زنان مبتلا به شانه منجمد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

سندرم شانه منجمد شرایطی است که موجب درد و محدودیت حرکتی در مفصل گلنوهومرال می شود. روش های مختلف درمانی از جمله تزریق استرویید، منیپولیشن تحت بیهوشی و تمرین درمانی برای بهبود علایم این عارضه معرفی شده است. از میان این روش ها انواع تمرین درمانی به دلیل غیر تهاجمی بودن حایز اهمیت می باشند. هدف از انجام پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر تمرینات کادمن و  ریتم حرکتی کتف بر برخی فاکتورهای پاسچرال زنان مبتلا به شانه منجمد بود.

روش بررسی

در این پژوهش نیمه تجربی، تعداد 30 زن با دامنه سنی 40 تا 60 سال، از میان جامعه آماری مبتلا به شانه منجمد شهرستان ایلام، به صورت هدفمند براساس معیارهای ورود، انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مساوی، تمرینات کادمن (15 نفر) و تمرینات ریتم حرکتی کتف (15 نفر) تقسیم شدند. هر دو گروه تمرینات مربوط به خود را در طول 8 هفته، هر هفته 3 جلسه و هرجلسه 30 تا 40 دقیقه اجرا نمودند. قبل و بعد از مداخله تمرینی میزان سربه جلو و شانه به جلو به وسیله عکسبرداری با استفاده از نرم افزار کینوا و کایفوز به وسیله خط کش منعطف ارزیابی شد. پس از بررسی نرمال بودن داده ها توسط آزمون کولموگروف اسمیرنف، از روش آماری آنکوا و در  نظر گرفتن خطای نوع اول 0/05=α، تجزیه و تحلیل داده‏ ها انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد اختلاف معنی داری بین دو برنامه تمرینی کادمن و ریتم حرکتی کتف در متغیرهای سربه جلو (0/478=p) و کایفوز (0/215=p) وجود ندارد. اما در متغیر شانه به جلو نتایج حاکی از معنی داری تفاوت دوبرنامه تمرینی کادمن و ریتم حرکتی کتف بود (0/001=p).

نتیجه گیری

برنامه تمرینی ریتم حرکتی کتف به دلیل تاثیر مثبت بر تعادل عضلات اطراف اسکاپولا و موقعیت کتف، در بهبود وضعیت شانه به جلو زنان مبتلا به شانه منجمد بهتر عمل کرده است. از آنجا که حرکاتی مانند چرخش خارجی و ابداکشن گلنوهومرال، از موقعیت کتف تاثیر می پذیرند، پس تمرینات ریتم حرکتی کتف توانسته است با بهبود وضعیت شانه به جلو و موقعیت کتف، علایم افراد مبتلا را کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2486733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!