نقش الگوهای تربیتی در پیشگیری از کودک آزاری

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کودکانی که مورد تجاوز و بهره کشی قرار می گیرند، در آینده نیز ممکن است با مشکلات روانشناختی متعددی مواجهه شوند بنابراین آموزش روش های تربیتی درست به والدین در جهت آگاهی بخشی نسبت به هرگونه قصد و نیت می تواند در پیشگیری بخشی از آسیب ضروری باشد. این پژوهش با هدف نقش الگوهای تربیتی در پیشگیری از کودک آزاری انجام شد.

روش

این پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال استان لرستان تشکیل می دهند. نمونه این پژوهش 450 نفر از کودکان و نوجوانان استان لرستان بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس فرزندپروری ادراک شده نسخه کودکان کرولینگ و همکاران (1997) و پرسش نامه کودک آزاری برنشتاین و همکاران (2003) استفاده شد. در این پژوهش به منظور تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. داده ها با استفاده از نسخه 26 نرم افزار SPSS  تحلیل شدند.

یافته ها:

 تحلیل داده ها  نشان داد که بین حمایت از خودمختاری فرزند از جانب مادر، اشتغال مادر به فرزند، حمایت از خودمختاری فرزند از جانب پدر و اشتغال پدر به فرزند با ابعاد کودک آزاری فیزیکی، جنسی، غفلت و هیجانی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد (001/0≥P). همچنین نتایج ضریب رگرسیونی به شیوه گام به گام نشان داد که خودمختاری از طرف مادر، خودمختاری از جانب پدر و اشتغال مادر به فرزند 24 درصد از واریانس کودک آزاری را در کودکان و نوجوانان را پیش بینی می کنند.

نتایج

لزوم آگاه سازی والدین از کودک آزاری برای ممانعت و پیشگیری از آن بیش از پیش احساس می شود در این راستا؛ نقش مراجع آموزشی از قبیل مدارس و رسانه ها بسیار مهم بوده و ضرورت دارد تا برنامه های آموزشی لازم را برای والدین و کودکان در این حیطه تدارک ببینند.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2486755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!