طراحی شبکه زنجیره تامین با رویکرد مسیریابی وسیله نقلیه و پنجره زمانی و استفاده از الگوریتم جستجوی نیروی گرانشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از مشخصه های مهم در زنجیره تامین، ترابری مواد و محصولات بین مناطق مختلف است. توزیع مواد اولیه در هر سطح، همچون اتصالات یک زنجیر، این سطوح را به هم متصل می نماید. به این ترتیب توزیع و ترابری، نقش مهمی در بهای تمام شده محصولات دارند، زیرا بهبود مسیر وسیله در نحوه توزیع و ترابری مواد و محصولات در زنجیره تامین، منجر به کاهش بهای تمام شده آن خواهد شد. در این مقاله با مطالعه موردی در یکی از زنجیره های تامین لجستیک کشور، تقاضای مشتریان در نظر گرفته شده و مدل مسیله مسیریابی وسایل نقلیه با توجه به شرایط شرکت مورد مطالعه پیشنهاد داده شده است. اهداف موردنظر، دستیابی به کمترین هزینه توزیع و همچنین هزینه تنزل کیفیت به دلیل نقص سیستم ترابری و نیز اندازه بهینه ناوگان توزیع جهت برآورده کردن تقاضای مشتریان است.

روش

روش مطالعات صورت گرفته در این پژوهش، به صورت کتابخانه ای بوده و با توجه به موردی بودن مطالعات صورت گرفته، از روش های میدانی و مشاهده ای استفاده گردیده است. برای شناسایی مشتریان و تقاضای آن ها و همچنین شناسایی مشخصات محصول مورد بررسی و نیز مشخصات وسایل نقلیه مفروض در مسیله، گزارشات از سیستم اطلاعاتی شرکت لجستیکی استخراج شده است. برای دستیابی به اهداف این پژوهش از الگوریتم جستجوی گرانشی چندهدفه (MOGSA) در حل مسایل مسیریابی وسایل نقلیه باز همراه با پنجره زمانی استفاده شده است.

یافته ها: 

اینکه هر ناوگان برای سرویس رسانی به مشتریان باید چه مسیری را بپیماید، به نوع مسیله ای که توسط الگوریتم جستجوی گرانشی چند هدفه بهینه می شود، بستگی دارد. مسیریابی ناوگان بهینه با توجه به توضیحات ارایه شده درباره نیروی گرانشی صورت می گیرد. این بدان معنی است که عملیات بهینه سازی توسط الگوریتم جستجوی گرانشی چند هدفه صورت می گیرد و با توجه به جبهه پرتوی به دست آمده، برای ناوگان بهینه بر اساس الگوریتم، مسیری پیموده خواهد شد که در آن تعدادی از مشتریانی که طبق تقاضایشان و ظرفیت وسیله نقلیه می توانند در مسیر قرار بگیرند، قرار خواهند گرفت.

نتیجه گیری:

 به منظور کاهش هزینه های ناشی از ترابری، نیاز شرکت های توزیع و پخش محصولات به برون سپاری ترابری محصولاتشان رو به افزایش است. زمانی که برون سپاری صورت می گیرد، وسایل نقلیه پس از بارگیری محصولات و سرویس رسانی، دیگر نیازی به بازگشت به انبار اولیه را ندارند و می توانند پس از اتمام سرویس رسانی به هر مسیر مورد دلخواه خود بروند. در مطالعه فعلی، شرکت توزیع کننده محصولات، با برون سپاری عملیات توزیع و پخش به شرکتی دیگر، هزینه های مربوط به نگهداری وسایل نقلیه و همچنین استهلاک وسایل نقلیه را به صفر رسانده و درنتیجه نیازی به بازگرداندن وسایل نقلیه به دپوی اولیه از بین رفته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2486797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!