بررسی اثربخشی راهنمای بالینی کوتاه مدت درمان اختلال اعتیاد جنسی (CGTSA) در افراد مبتلا به اعتیاد جنسی، یک کارآزمایی بالینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

اعتیاد جنسی یکی ازانواع اعتیادهای رفتاری است که با خیال پردازی های افراطی و رفتارهای جنسی سخت قابل کنترل مشخص می شود. این اختلال باعث مشکل در زندگی افراد مبتلا و همچنین افراد قربانی می شود. درمان عموما غیردارویی و روان شناختی است که زمان بر وپرهزینه هستند.  مداخلات کوتاه مدت، یکی از راه کارها برای کمک به این افراد می باشد. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی راهنمای بالینی کوتاه مدت درمان اختلال اعتیاد جنسی در افراد مبتلا انجام شده است.

مواد و روش ها

مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی با پیش آزمون- پس آزمون بود. جمعیت مورد مطالعه در این پژوهش، شامل کلیه افراد دارای اختلال اعتیاد جنسی بود که در شهر اصفهان زندگی می کنند. جامعه آماری کسانی بودند که شانس قرار گرفتن در مطالعه را داشتند. این افراد شامل مراجعه کنندگان به مراکز درمانی سرپایی و اقامتی مصرف مواد، مراکز درمانی روانپزشکی و کلینیک های درمان اختلالات جنسی بودند. با استفاده از روش بلوک های متوازن تصادفی شده، 30 آزمودنی مرد که بر اساس نقطه برش پرسشنامه رفتار فزون کنشی جنسی (HBI) با نمره 53 و بالاتر مبتلا به اختلال اعتیاد جنسی تشخیص داده شدند به صورت تصادفی دردو گروه مداخله و مقایسه قرار گرفتند.  برای گروه مداخله 10 جلسه درنظرگرفته شد. مدت هرجلسه 120 دقیقه بود که به صورت هفتگی برگزار شد. جلسات با توجه به پاندمی کرونا ناچارا به صورت مجازی برگزار شد (اسکایپ). گروه مقایسه درحالت انتظار قرارگرفتند تا اگر راهنما اثربخش بود بتوانند ازآن بهره مند شوند.  هردوگروه پرسشنامه رفتار فزون کنشی جنسی را در سه نوبت تکمیل کردند. اول بلافاصله قبل از شروع ، دوم بلافاصله بعد ازاتمام مداخله، و سوم سه ماه بعد درمرحله پیگیری بود. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر (RM-ANOVA) در نرم افزار SPSS نسخه 22 صورت گرفت.

یافته ها

در پژوهش حاضر 30 بیمار مبتلا به اختلال اعتیاد جنسی حضور داشتند که 15 نفر در گروه مداخله و 15 نفر در گروه مقایسه قرار گرفتند (میانگین سنی افراد شرکت کننده 26/4 سال بود). میانگین نمرات رفتار فزون کنشی جنسی گروه مداخله در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به ترتیب 67، 49، 57 بود.  میانگین نمرات رفتار فزون کنشی جنسی گروه مقایسه در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به ترتیب 64، 60 و 59 بود. یافته های اندازه گیری مکرر نشان داد این راهنمای بالینی درکاهش علایم اعتیاد جنسی شرکت کنندگان موثر است (P<0/01).

نتیجه گیری

راهنمای بالینی درمان کوتاه مدت اختلال اعتیاد جنسی درکاهش علایم اختلال اعتیاد جنسی اثربخش است. استفاده ازاین روش که امکان برگزاری به صورت آنلاین را نیز دارد، به دلیل مدت کوتاه وبه تبع آن کاهش هزینه درمان، این امکان را فراهم می نماید تا افراد بیشتری بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
144 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p2488414 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!