بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر استرس ادراک شده و الکسی تایمیا در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب شهر رشت

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

بیماری عروق کرونر قلب از جمله بیمار یهای شایعی است که می تواند علاوه بر جسم، سلامت روان افراد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

هدف

هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان (EFT) بر استرس ادراک شده و الکسی تایمیا در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب بود.

روش ها

پژوهش حاضر از نوع مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود که روی 30 بیمار با تشخیص ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب مراجعه کننده به بیمارستان دکتر حشمت شهر رشت در سال 1398 انجام شد. بیماران به روش نمونه گیری  تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفری شامل یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه استرس ادراک شده(PSS-14)  و مقیاس الکسی تایمیا تورنتو (TAS-20) بودند که پیش و پس از مداخله، تکمیل شدند. گروه آزمایش، درمان  متمرکز بر هیجان (EFT) را در طی هشت جلسه 90 دقیقه ای به مدت دو ماه دریافت نمود. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی انجام شد.

یافته ها

ین گروه آزمایش که تحت تاثیر درمان متمرکز بر هیجان (EFT) و گروه کنترل که تحت هیچ گونه درمانی قرار نگرفتند تفاوت معنادار وجود دارد.) 0/932= 2,  p<0/001        η,170/5= (25,2)(F و این تفاوت با توجه به میانگین های تعدیل شده نشان دهنده اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان می باشد.

نتیجه گیری

آموزش درمان متمرکز بر هیجان (EFT) می تواند با کاهش میزان استرس ادراک شده و کاهش الکسی تایمیا نقش مهمی را به عنوان درمان کمکی و روانشناختی در کنار مداخلات دارویی ایفا نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
206 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p2488983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!