بررسی مقایسه ای کفایت تهیه اسمیر دهانه رحم با روش اسپاچولا و روش ترکیبی سیتوبرس و اسپاچولا در زنان مراجعه کننده به درمانگاه زنان بیمارستان آیت الله کاشانی کرمان، 1380

چکیده:
آزمایشات سلول شناسی در تشخیص سرطان دهانه رحم که یکی از بدخیمی های دستگاه تناسلی زنان محسوب می شود، اهمیت به سزایی دارد. این مطالعه به منظور مقایسه کفایت تهیه اسمیر دهانه رحم با اسپاچولا و روش ترکیبی اسپاچولا و سیتوبرس (وسیله ای است که از فیبرهای نایلونی نرم که به یک سیم قابل ارتجاع متصل است تشکیل شده است) انجام شد. در این بررسی تجربی، اطلاعات مورد نیاز از دو گروه مساوی 131 نفره از زنان مراجعه کننده به درمانگاه زنان بیمارستان آیت الله کاشانی کرمان در ماه های دی و بهمن 1380 به دست آمد. از پرسشنامه سه قسمتی استفاده شد که قسمت اول حاوی مشخصات فردی بوده که از طریق مصاحبه تکمیل گردید. قسمت دوم، میزان ناراحتی بیمار را در حین نمونه گیری مشخص کرده که از طریق مشاهده پژوهشگر تکمیل شد و در قسمت سوم، معیارهای یک نمونه سلولی کافی دهانه رحم بوده که توسط مفسر آزمایشگاه سلول شناسی تکمیل گردید. نتایج نشان داد که دو گروه در همه مشخصات فردی و همچنین میزان ناراحتی بیمار در حین نمونه گیری با هم مشابه بودند. از طرفی اسمیرهای دو گروه از لحاظ مشاهده سلول های کانال داخلی دهانه رحم به تعداد مساوی و بیشتر از 25 سلول اختلاف معنی داری با یکدیگر نداشتند (P>0.05) ولی از نظر مشاهده خون فراوانی که منجر به ابهام نسبی یا کلی تشخیص آزمایشگاهی گردد، دو گروه اختلاف معنی داری را با یکدیگر نشان دادند (P<0.05). در صد درصد اسمیرهای دو گروه سلول های مخاط سنگفرشی مشاهده گردید و از این نظر دو گروه با هم تفاوتی نداشتند. با توجه به نتایج حاصله، به منظور کاهش صدمه بافتی و در نتیجه خونریزی کمتر که منجر به ابهام مناسبی یا کلی تشخیص می گردد، توصیه می شود که در تهیه اسمیر دهانه رحم از روش ترکیبی سیتوبرس و اسپاچولا استفاده گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p248986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!