بررسی همبسته های خودارزشمندی زنان افسرده: نقش میانجی گری پذیرش، قدردانی از بدن و سرمایه روانشناختی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خودارزشمندی یکی از مولفه هایی است که در سلامت روانی و جسمانی تاثیر دارد. هدف این مطالعه شناسایی متغیرهایی هست که با خودارزشمندی همبستگی دارند و بررسی نقش میانجی پذیرش، قدردانی از بدن و سرمایه روانشناختی در مدلی که به دست می آید.

روش بررسی

این پژوهش از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری است، نمونه آماری شامل 400 نفر از زنان افسرده 18 تا 50 سال شهر یزد در زمستان 98 و بهار 1399 بودند که با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های خودارزشمندی، سرمایه روانشناختی خودآگاهی، شفقت خود، پذیرش، تنظیم شناختی و قدردانی از بدن. برای تحلیل داده ها از  مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اموس (Amos) استفاده شد.

یافته ها

اثرات مستقیم همه مسیر ها به جز تنظیم شناختی مثبت بر خودارزشمندی، تنظیم شناختی منفی بر خودارزشمندی، خودآگاهی بر خودارزشمندی و هم چنین بر پذیرش خود، معنی دار به دست آمده است (05/0>p). اثرات غیر مستقیم تنظیم شناختی مثبت و منفی، خودآگاهی و سرمایه های رواننشاختی با میانجی گری شفقت خود معنی دار است (05/0>p). هم چنین اثرات غیر مستقیم تنظیم شناختی مثبت و منفی، خودآگاهی و سرمایه های رواننشاختی با میانجی گری پذیرش خود معنی دار است (05/0>p).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج این پژوهش با افزایش خودارزشمندی توسط همبسته های این متغیر (شفقت خود، خودآگاهی و تنظیم شناختی، پذیرش، سرمایه روانشناختی، و قدردانی از بدن) می توان به بهبود سلامت روان زنان افسرده کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2494059 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!