بررسی ترکیبات شیمیایی، گروه‏های عاملی زیست‏فعال، قدرت آنتی اکسیدانی و سمیت سلولی اسانس آویشن شیرازی بر رده سلولیHT29: مطالعه در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی ترکیبات شیمیایی، گروه‏های عاملی زیست‏فعال، فعالیت آنتی اکسیدانی، فنل کل و فلاونویید کل اسانس آویشن شیرازی و همچنین بررسی اثر سمیت سلولی آن بر رده سلولی سرطان روده بزرگ (HT29) بود. ترکیبات شیمیایی اسانس آویشن شیرازی با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی شناسایی شد. گروه‏های عاملی زیست‏فعال اسانس آویشن شیرازی با استفاده از دستگاه FTIR در محدوده عدد موجیcm-1 500-4000 اندازه گیری شد. به منظور اندازه گیری میزان فنل کل و فلاونویید کل اسانس آویشن شیرازی به ترتیب از روش های فولین سیوکالتو و رنگ سنجی آلومینیوم کلراید استفاده گردید. از روش MTT (3-[4, 5-dimethylthiazol-2-yl]-2, 5 diphenyltetrazolium bromide) جهت اندازه گیری سمیت سلولی اسانس آویشن شیرازی در برابر رده سلولی سرطان روده بزرگ (HT29) استفاده شد. قدرت آنتی کسیدانی اسانس آویشن شیرازی با استفاده از مهار رادیکال آزاد DPPH و ABTS بررسی گردید. ترکیب کارواکرول و تیمول به ترتیب با 3/39 و 30 درصد بیشترین ترکیب تشکیل دهنده اسانس آویشن شیرازی بودند. وجود پیک در عدد موجی cm -11000-320 نشان دهنده پیوندهای C-O است که می تواند مربوط به ترکیبات آلی همچون الکل ها، اسیدهای کربوکسیلیک، استرها و اتر باشد. میزان فنل کل و فلاونویید اسانس آویشن شیرازی به ترتیب 05/64 میلی گرم گالیک اسید بر گرم و 68/11 میلی گرم کویرستین بر گرم بود. میزان درصد مهارکنندگی رادیکال های آزاد با استفاده از DPPH و ABTS در غلظت ppm 1000 به ترتیب 69/63 و 33/64 بود. با افزایش غلظت اسانس آویشن شیرازی، تاثیر بر رده سلولی HT29 افزایش پیدا کرد و درصد زنده مانی آن کاهش یافت. با توجه به نتایج قدرت آنتی اکسیدانی، فنل و فلاونویید کل اسانس آویشن شیرازی به نظر می رسد بتوان از گیاه آویشن شیرازی به عنوان نگهدارنده طبیعی در صنایع غذایی بهره برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
203 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p2495603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!