بررسی تاثیر یادگیری تاملی مبتنی بر سناریوهای بالینی بر حساسیت اخلاقی دانشجویان پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرستاران در ارایه مراقبت به بیماران، با چالش های اخلاقی متعددی رو به رو می شوند. یادگیری مبتنی بر سناریو همراه با به کارگیری تامل می تواند، یک استراتژی مهم در یاددهی یادگیری تعاملی، پویا و گسترده در آموزش اخلاق باشد که مهارت های تصمیم گیری و توانایی های خودآموزی دانشجویان را افزایش می دهد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر یادگیری تاملی مبتنی بر سناریوهای بالینی بر حساسیت اخلاقی دانشجویان در واحد درسی ارتباط حرفه ای و اخلاق پرستاری انجام شد.

روش کار

این پژوهش از نوع نیمه تجربی پیش آزمون - پس آزمون تک گروهی بود که بر دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی فسا، در طول سال تحصیلی 98-97 و در سه مرحله طراحی، اجرا و ارزشیابی و به منظور سنجش میزان حساسیت اخلاقی دانشجویان انجام گردید. در این تحقیق تمامی دانشجویان پرستاری ترم 2  شامل 48 نفر در بررسی شرکت کردند. جهت جمع آوری داده ها، از پرسشنامه نسخه فارسی حساسیت اخلاقی لوتزن (2006) استفاده گردید. داده ها در محیط نرم افزار SPSS نسخه 21 در سطح آمار توصیفی و تحلیلی، بررسی شدند.

یافته ها

در این مطالعه تفاوت معناداری بین میانگین کل نمره حساسیت اخلاقی قبل و بعد از مداخله مشاهده نشد (0/05< p value). همچنین نتایح آزمون تی زوجی نیز قبل و بعد از مداخله آموزشی در زیرمقیاس های حساسیت اخلاقی (حسن بار اخلاقی، قدرت اخلاقی، مسیولیت اخلاقی) تفاوت معناداری نشان نداد (0/05< p value).

نتیجه گیری:

 پژوهش حاضر با توجه به معنا دار نشدن تفاوت نمره حساسیت اخلاقی دانشجویان قبل و بعد از مداخله، پیشنهاد می کند که علی رغم  جایگاه  فعالیت های تاملی در توسعه یادگیری دانشجویان به خصوص در مطالعات غرب و همچنین به کارگیری این گونه رویکردهای نوینی به ویژه با در نظرگرفتن پداگوژی فرهنگی متفاوت می تواند ابعاد پیچیده تری را در برگیرد تا اثربخشی مناسبی داشته باشد. بنابراین انجام تحقیق های بیشتر در زمینه اثربخشی و ابعاد به کارگیری فعالیت های تاملی در آموزش اخلاق، به دانشجویان کارشناسی پرستاری در ایران پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p2495847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!