ارزیابی تغییرات حسی فیش فینگر تولید شده از گوشت چرخ شده و سوریمی ماهی کوتر ساده(Sphyraena jello) وتاثیر جایگزینی گوشت قرمز با گوشت ماهی در طول نگهداری در سردخانه (18- درجه سلسیوس) به مدت چهار ماه

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کمبود پروتیین در اغلب جوامع بشری، مسیله کمبود وقت در تهیه غذا و مزایای پروتیین آبزیان، انگیزه ای مناسب برای وارد کردن انواع مختلف محصولات غذایی آماده و نیمه آماده نظیر فینگر، برگر،... از آبزیان مختلف را مورد توجه قرار داده است. هدف از این پژوهش، ارزیابی حسی  فیش فینگر تهیه شده از گوشت چرخ شده و سوریمی ماهی کوتر ساده (Sphyraena jello) و جایگزینی گوشت قرمز با گوشت ماهی و مقایسه شاخص های حسی (بافت، بو، رنگ ، طعم  و مطلوبیت کل) در محصولات تولید شده ، در شرایط انجماد (ċ18-) به مدت چهار ماه بود. 4 تیمار فیش فینگر، به ترتیب: (تیمار1:گوشت چرخ شده نشسته ماهی ، تیمار 2: سوریمی، تیمار3: گوشت چرخ شده نشسته ماهی+گوشت گوساله، تیمار4: سوریمی+گوشت گوساله) در نظر گرفته شد.شاخص های در محصولات تولید شده در زمان های: صفر (نمونه تازه)، 1، 2، 3 و 4 ماه در شرایط انجماد اندازه گیری شدند. ارزیابی صفت بافت بین تیمارهای موجود نشان داد که بین تیمارهای حاوی سوریمی و گوشت چرخ شده نشسته ماهی در طول دوره نگهداری اختلاف معنی دار وجود دارد (P≤0.05) همچنین تیمار2 در زمان (صفر)تولید و پایان دوره نگهداری (120 روز) به ترتیب با  0/42±74/4 و64/0±41/3 بالاترین امتیاز را به خود اختصاص داد.بالاترین امتیاز در تیمار رنگ در زمان صفر تولید به تیمار 2 با 20/0±44/4 تعلق گرفت، درفاکتور رنگ بین تیمارهای حاوی گوشت چرخ شده نشسته و شسته در طول دوره نگهداری اختلاف معنی دار به دست آمد (P≤0.05)، همچنین بالاترین امتیاز رنگ پس از 120 روز نگهداری به تیمار4 با 22/0±3/54 تعلق گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2498311 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!