خاص بودن دارایی، کنکاشی بر دارایی های خاص در ایران و شاخص های تعیین کننده آن با رویکرد نظریه زمینه بنیان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

با توجه به تاثیر دارایی های خاص بر ارزش شرکت، ادغام عمودی و روش های تامین مالی، هدف پژوهش، بررسی مفهوم، اهمیت و انواع دارایی های خاص در ایران و شاخص های تعیین کننده آن می باشد.

روش

در این پژوهش، از روش تحقیق کیفی، شامل روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد آشکار و استقرایی و نیز نظریه زمینه بنیان با رویکرد نظام مند استراوس و کوربین (1998) استفاده شده است. در بخش تحلیل محتوا، 83 مورد از پژوهش های پیشین بین سالهای 1985 تا 2021 با روش نمونه گیری نظری انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش بعدی، پس از انجام 14 مصاحبه به روش نمونه گیری نظری و با بکاربردن روش انتخاب نمونه گلوله برفی، اشباع نظری حاصل گردید.

یافته ها:

در این پژوهش، دارایی خاص از چهار بعد تعریف، مفهوم، اهمیت و ویژگی ها بررسی و همچنین 11 نوع دارایی خاص تحت عنوان مکان خاص، زمان بندی خاص، دارایی اختصاصی ، برند خاص، فیزیک خاص، سرمایه انسانی، دارایی های تکنولوژیک، سرمایه خاص سازمانی، دارایی های مالکیت فکری، دارایی های بازار خاص شرکت و سرمایه اجتماعی و نیز شاخص ها و عوامل تعیین کننده آن شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت.

نتیجه گیری:

از دیدگاه صاحب نظران ایرانی، دارایی خاص یک دارایی کلیدی برای مدیریت استراتژیک شرکت بوده و در تمامی تصمیمات اساسی شرکت در زمینه تامین مالی، ارزش گذاری شرکت و سهام آن، ادغام عمودی و ریسک ورشکستگی باید مدنظر باشد و لذا سرمایه گذاران و سایرذینفعان، باید وجود این دارایی ها و عواقب مهم آن ها برای شرکت و ارزش آن را در نظر داشته باشند. 

دانش افزایی:

در این پژوهش برای نخستین بار واز منظر رشته حسابداری، موضوع خاص بودن دارایی ها، مفاهیم مرتبط و اهمیت آن در شرکت های ایرانی، انواع دارایی های خاص در ایران و نیز عوامل تعیین کننده آن ها شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت و دارایی های خاص بعنوان یک موضوع استراتژیک و درخور توجه به جامعه حسابداری ایران معرفی گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p2498955 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!