ارزیابی کیفیت محتوا و میزان تکمیل خلاصه پرونده ها از دیدگاه پزشکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خلاصه پرونده یکی از مهم ترین ابزارها برای انتقال اطلاعات می باشد و نقش مهمی در تداوم مراقبت از بیماران دارد. کیفیت پایین و عدم درج اطلاعات از مشکلات اصلی خلاصه پرونده ها می باشد و ارزیابی کیفیت آن ها از دیدگاه پزشکان در ایران به ندرت انجام شده است؛ لذا هدف از انجام این پژوهش ارزیابی کیفیت محتوا و میزان تکمیل خلاصه پرونده ها بود.

روش

این مطالعه توصیفی- مقطعی، بر روی خلاصه پرونده های بیمارستان شفا در شهر کرمان انجام شد. برای بررسی دیدگاه پزشکان از یک پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا (0/97=α) دارای سه بخش شامل سوالات مربوط به اطلاعات جمعیت شناسی، ارزیابی کیفیت خلاصه پرونده ها (8 سوال) و میزان تکمیل خلاصه پرونده ها (8 سوال) استفاده شد.

نتایج

از مجموع110 پزشک، 98 نفر (89%) پرسشنامه ها را تکمیل کردند. میزان تکمیل، آگاهی، تداوم مراقبت از بیمار، خوانایی، مرتبط بودن، حجم اطلاعات، سازگاری، سازماندهی و رضایت از کیفیت خلاصه پرونده ها کمتر از متوسط (50 درصد) در کل بیمارستان بود. بیشترین میزان رضایت پزشکان از کیفیت محتوا (79/27 درصد) و تکمیل بودن (77/73 درصد) خلاصه پرونده ها در بخش مغز و اعصاب بود. از دیدگاه پزشکان فرم های الکترونیکی کیفیت و میزان تکمیل بالاتری نسبت به کاغذی ها داشتند. سازماندهی، خوانایی و سازگاری به ترتیب اهمیت به عنوان بهترین پیش بینی کننده های رضایت کلی پزشکان از کیفیت محتوای خلاصه پرونده ها شناسایی شدند.

نتیجه گیری:

سیاستگذاران باید با ایجاد دستورالعمل های جامع، برگزاری دوره های مداوم آموزش مستندسازی کامل خلاصه پرونده ها، افزایش نظارت پزشکان ارشد بر خلاصه نویسی کارورزان و دستیاران و در نهایت الکترونیکی و خودکارسازی خلاصه پرونده ها، کیفیت این فرم ها را افزایش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2501577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!