ارائه مدل تحلیل مسیر ارتباط بهزیستی روان شناختی با سرمایه روان شناختی و انعطاف پذیری روان شناختی با میانجیگری ذهن آگاهی در دانشجویان کارشناسی ارشد روان شناسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 بهزیستی ‌روان‌شناختی از مولفه‌های پیشرفت و توسعه در هر کشوری به‌شمار می‌رود و ذهن‌آگاهی به‌عنوان عاملی زیربنایی برای رهایی از مشکلات ذهنی و روانی محسوب می‌شود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل تحلیل مسیر ارتباط بهزیستی ‌روان‌شناختی با سرمایه ‌روان‌شناختی و انعطاف‌پذیری روان‌شناختی با میانجیگری ذهن‌آگاهی در دانشجویان کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی انجام شد.

روش‌ بررسی: 

روش پژوهش حاضر از نوع تحلیلی بود و با طرح همبستگی مبتنی‌بر تحلیل مسیر اجرا شد. جامعه هدف را دانشجویان کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی مشغول به تحصیل در سال 99-1398 دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران تشکیل دادند که 150 نفر از آن‌ها به‌روش نمونه‌گیری دردسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌های پژوهش، مقیاس بهزیستی ‌روان‌شناختی (ریف، 1989)، پرسش‌نامه انعطاف‌پذیری ‌روان‌شناختی (دنیس و همکاران، 2010)، پرسش‌نامه سرمایه ‌روان‌شناختی (لوتانز و همکاران، 2007) و پرسش‌نامه پنج‌عاملی ذهن‌آگاهی (بایر و همکاران، 2006) بود. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر به‌کمک نرم‌افزارهای SPSS نسخه 26 و SmartPLS نسخه 3٫20 استفاده شد. سطح معناداری همه آزمون‌ها 0٫05 در نظر گرفته شد.

یافته‌ها:

 نتایج نشان داد، ضریب مسیر مستقیم بین انعطاف‌پذیری ‌روان‌شناختی و بهزیستی ‌روان‌شناختی مثبت و معنادار (0٫001>p و 0٫352=β)، ضریب مسیر مستقیم بین سرمایه ‌روان‌شناختی و بهزیستی ‌روان‌شناختی مثبت و معنادار (0٫001>p و 0٫369=β) و ضریب مسیر مستقیم بین ذهن‌آگاهی و بهزیستی ‌روان‌شناختی مثبت و معنادار (0٫006=p و0٫230=β) بود. همچنین ضریب مسیر غیرمستقیم بین انعطاف‌پذیری‌ روان‌شناختی و بهزیستی‌ روان‌شناختی با میانجیگری ذهن‌آگاهی مثبت و معنادار (0٫001=p و 0٫088=β) و ضریب مسیر غیرمستقیم بین سرمایه ‌روان‌شناختی و بهزیستی‌ روان‌شناختی با میانجیگری ذهن‌آگاهی مثبت و معنادار بود (0٫001>p و 0٫109=β). شاخص‌های نکویی برازش 0٫803=α2R و 0٫776=2Q و 0٫808=GOF گویای آن بود که مدل از قدرت برازش مناسبی برخوردار بود.

نتیجه‌گیری:

 براساس یافته‌ها نتیجه گرفته می‌شود، انعطاف‌پذیری و سرمایه ‌روان‌شناختی به‌طور مستقیم و نیز ازطریق میانجیگری ذهن‌آگاهی نقش موثری در بهبود بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی ایفا می‌کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2502087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!