شیوع چاقی و ارتباط آن با فشار خون بالا در دانشجویان دانشگاه تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه چاقی به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی مطرح بوده و عامل خطر بسیاری از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی- عروقی، فشارخون، چربی خون بالا، دیابت و سرطان محسوب می شود. این مطالعه یک بررسی توصیفی- تحلیلی (مقطعی) بوده و با هدف بررسی شیوع چاقی و ارتباط آن با فشارخون بالا در دانشجویان جدید پذیرفته شده در دانشگاه تهران طی سال تحصیلی 83-82 انجام پذیرفته است.
تمامی دانشجویانی که جهت انجام معاینات به مرکز بهداشت و درمان دانشگاه تهران مراجعه نموده بودند، به صورت متوالی مورد بررسی قرار گرفتند. در مجموع، اندازه گیری قد و وزن و فشارخون برای 3931 دانشجو در محدوده سنی 48-17 سال توسط مجریان طرح انجام پذیرفت و برای هر دانشجو پرونده ای تشکیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماریAccess و SPSS و آزمونهای مجذور کای و تی مستقل، رگرسیون خطی و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
چاقی با استفاده از شاخص توده بدن (Body Mass Index-BMI) و بر طبق معیارهای سازمان جهانی بهداشت ارزیابی شد. 4/60 درصد مشارکت کنندگان زن، 8/97 درصد مجرد، 4/74 درصد دانشجوی روزانه و محل اقامت 5/59 درصد آنها در منزل بود. شیوع کلی چاقی (BMI≥30) در این مطالعه 2/3 درصد بود. بر حسب جنس 2/4 درصد دانشجویان پسر و 5/2 درصد دانشجویان دختر چاق بودند. بیشترین میزان شیوع چاقی در سنین بالای 30 سال به ویژه در سنین 48-40 سال مشاهده شد.
در این مطالعه بین میانگین فشارخون سیستولیک و دیاستولیک و BMI همبستگی مستقیم و معنی داری وجود داشت (p<0.0001) عبارتی شاخص توده بدن یک پیش بینی کننده مهم افزایش فشار خون در این مطالعه بود. با توجه به مطالب ذکر شده می توان نتیجه گرفت که افزایش شیوع چاقی به ویژه در سنین بالاتر، ضرورت برنامه ریزی جهت اصلاح عادات غذایی افراد را از طریق آموزش نحوه مصرف مواد غذایی در سنین پایین تر ایجاب می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p250302 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!