نقش «حافظه» (خزانه معنا) و «خیال» (خزانه صورت) معمار در شکل دهی به فرایند خلق و ادراک آثار معماری براساس دیدگاه حکمت متعالیه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مساله چگونگی شکل گیری فرایند خلق و ادراک آثار معماری و عوامل موثر بر آن مقوله ای با اهمیت، چند بعدی و میان رشته ایست. این در حالیست که در حال حاضر فرایند شکل گیری آثارمعماری در اکثر پژوهشها با تکیه بر برداشت های سطحی از ادراک انسان و در بهترین حالت وابسته به حواس پنج گانه ظاهری انسان و البته معمولا محدود به برخی از آنها بررسی میشود. بنا براین لازم است جوانب این مساله از منظر علوم انسان شناسی (شناخت قوا و ابزارهای ادرکی او)، هستی شناسی (شناخت مراتب هستی) و روانشناسی محیط (بررسی رابطه انسان و محیط) پرداخته شود. پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی چگونگی شکل گیری مراحل فرایند خلق و ادراک آثار معماری با تمرکز بر قوای باطنی  بویژه "حافظه" و "خیال" معمار بپردازدو با باز تعریف مراحل تجزیه، ترکیب و ارزیابی در این فرایند با یک نگاه نو، عواملی که مستقیم و غیر مستقیم موثر بر کیفیت شکل گیری و تحقق این مراحل هستند را بررسی نماید. شالوده نظری این پژوهش مبانی حکمت متعالیه و برای انجام آن از راهبرد استدلال منطقی استفاده شده است .در مرحله گردآوری داده ها از مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و در مراحل بعد، از روش استدلال قیاسی استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد معماری مانند سایر افعال انسان متاثر از بستر مادی و معنوی رشد (تجربه زیسته) و ادراکات معمار در طول عمر تا لحظه خلق اثر است . معمار از یک طرف  متاثر از حافظه (خزانه معانی) و خیال (خزانه صورتها) خود است که خمیر مایه ایده های او خواهند بود و از طرفی بواسطه افعال، اخلاق و مزاج خود مرتبه ای برای نفس ناطقه اش، که  مبدا و خالق افعال اوست، رقم میزند و البته مرتبه نفس هم نقش بسزایی در کارایی حافظه و خیال در انسان دارد زیرا معانی و صورتها ذخیره شده در آنها  حاصل سطح تعامل او با عوالم هستی است.این رویکرد همچنین می تواند زمینه ساز تحول در حوزه تعلیم معماری و تربیت معماران باشد. زیرا تاکید می نماید معمار ابتدا باید قوس صعود معرفت یابی را در وجود خویش طی کند و بعد اقدام به آفرینش در قوس نزول خلق اثرمعماری نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p2503819 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!