بررسی مقایسه ای نظریه کینونت عقلی نفس و نظریه وجود ملکوتی انسان
آیه میثاق که به آیه عالم ذر نیز معروف است، ازجمله آیاتی است که مورد توجه اندیشمندان اسلامی بهویژه فلاسفه مسلمان واقع شده و دربارهاش نظریهپردازی کردهاند. ازجمله این نظریات، دو نظریه کینونت عقلی نفس از صدرالمتالهین و نظریه وجود ملکوتی انسان از علامه طباطبایی است که در تبیین فلسفی عالم میثاق بیان گشتهاند. ازآنجاکه این دو نظریه به لحاظ ساختاری و محتوایی شباهت فراوان به یکدیگر دارند و نیز با توجه به آنکه علامه طباطبایی فیلسوفی صدرایی بوده و مبانی حکمت متعالیه را پذیرفته است، این پرسش پیش میآید که آیا نظریه وجود ملکوتی انسان همان نظریه «کیونت عقلی نفس» صدرالمتالهین است و بیان علامه طباطبایی تنها تقریری نوین و متفاوت از تقریر صدرالمتالهین است، یا آنکه نظریهای متمایز از نظریه صدرا میباشد؟ در این مقاله در پی آن هستیم که با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد مقایسهای به تبیین و مقایسه این دو نظریه بپردازیم و با توجه به مبانی و نیز وجوه اشتراک و افتراق این دو نظریه به داوری در باب یکسانی یا عدم یکسانی این دو نظریه بنشینیم.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.