بهینه سازی سبد سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس روش های ترکیبی یادگیری ماشین جمعی دوسطحی و الگوریتم های فرا ابتکاری چند هدفه مبتنی بر رویکرد زمان سنجی بازار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مقاله با استفاده از رویکرد زمان سنجی بازار وروش های یادگیری جمعی همگن و غیر همگن به ارایه سیگنال خرید، نگهداری و فروش و پیش بینی بازار بر اساس ویژگی های بنیادی ویژگی های فنی و سری زمانی بازدهی هر شرکت در 100 روز منتهی به روز جاری پرداخته شده است. بر این اساس ، 208 شرکت که به عنوان شرکت های فعال بین سال های 1390 تا 1399 بودند، انتخاب شدند. برای آموزش داده ها توسط ماشین یادگیری جمعی دوسطحی (HHEL) و پیش بینی روند بازار بر اساس استراتژی زمان سنجی بازار ، از داده های 5 سال 1390 تا 1394 استفاده و برای تست داده ها به منزله بهینه سازی سبد سهام بر اساس بیشینه سازی بازده سبد سهام و کمینه سازی ریسک سبد سهام سرمایه گذاری، از الگوریتم های MOPSO و NSGA II استفاده و با سبد سرمایه گذاری بدست آمده با استراتژی خرید و نگهداری مقایسه شده است. نتایج نشان داد الگوریتم MOPSO بالاترین بازده سبد سهام را با 96.437 % در مقابل الگوریتم NSGA II با بازدهی 91.157 % و روش سرمایه گذاری یکسان با بازدهی 13.058 % بدست آورده است. همچنین ریسک سبد سرمایه گذاری در الگوریتم NSGA II بسیار پایین تر از ریسک سبد سرمایه گذاری در الگوریتم MOPSO به ترتیب با 0.792% و 1.367% بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2505843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!