بازآفرینی شعر حافظ در شعر معاصر از منظر آشنایی زدایی
آشناییزدایی از مفاهیم کاربردی نقد ادبی فرمالیسم روسی است. بر مبنای این نظریه، کار شاعر یا هنرمند، آشناییزدایی در کلام و شعر است. ازآنجاییکه کثرت کاربرد، به عادی شدن مسایل زیباییشناسی و بیتاثیرشدن لذت شاعرانهی مخاطب منجر میشود؛ هنرمند وظیفه دارد با بهرهگیری از شگردهای زبان شاعرانه، غبار عادت را از کلام و شعر بزداید و به درک عمیقتر مخاطب از اثر ادبی و هنری کمک کند. بیتردید در عرصهی شعر و ادب، بدون بهرهگیری از اشعار شاعران پیشین، آفرینش شعری نو امکانپذیر نیست. در بازآفرینی سرودههای متقدمین، ارتباط اجزای ساختار، جنبههای ادبیت متن، وجه غالب و برجستهسازی موتیفهای خاص متون کهن دستمایهی شاعران قرار میگیرد تا با بیانی دیگر به مضمونآفرینی و ترکیبسازی واژگانی بپردازند. قرنهاست که فرهنگ و ادبیات سرزمین ما، تحتتاثیر غزلیات حافظ است. پیوند شعر معاصر با غزلیات حافظ در تمام انواع شعر، سنتی، نیمایی، سپید و گفتار دیده میشود. در این پژوهش با رویکرد ساختاری و به شیوهی توصیفی- تحلیلی، آشناییزداییهای شعر معاصر از غزلیات حافظ بررسی شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که شاعر معاصر در بسیاری موارد با بهرهگیری از انواع هنجارگریزی، اشعار خواجه را به سبک و سیاق خویش تغییر میدهد و با توجه به اهداف شاعرانهی خویش به آشناییزدایی دست میزند و گاه به ساختواژگانی تازه میپردازد و گاه به مضامین غزلیاتش از زاویهای دیگر مینگرد تا ضمن برجستهسازی وجوه غالب اشعار حافظ، مخاطب را به شگفتی وادارد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.