ارزیابی نقش عصاره هیدروالکلی گیاه زنجبیل (Zingiber officinale L.)و ویتامین C بر حیات سلولی سلول های نرمال لثه و پوست در مواجه با محلول درابکین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

در جامعه امروزی مواد شیمیایی منافع و کاربردهای زیادی دارند. یکی از این مواد شیمیایی درابکین است که در آزمایشگاه هماتولوژی مورداستفاده قرار می گیرد. محلول درابکین سمی بوده و برای سلامت پوست مضر است. در این مطالعه با توجه به ترکیبات شیمیایی ویتامین C و خواص فیتو شیمیایی گیاه زنجبیل بر آن شدیم تا اثرات محلول هیدروالکلی این گیاه را بر زنده مانی سلول های نرمال پوست و لثه در مواجه با محلول درابکین بررسی نماییم.

مواد و روش کار

اثرات محافظتی عصاره زنجبیل و ویتامین C (دوز 1/0، 10، 50، 100، 500 و 1000 ماکرومولار) بر سمیت ناشی از درابکین توسط تست سنجش رنگ سنجی (MTT) برای بررسی بقا و زنده مانی سلول های نرمال لثه و پوست اندازه گیری شد. از نرم افزار آماری Prism نسخه 8 و تست های آماری one way ANOVA و تست Tukey برای بررسی آماری استفاده شد. حد معنی داری P<0.05 در نظر گرفته شد.

یافته ها:

 نتایج این مطالعه نشان داد که غلظت های بالای ویتامین C و زنجبیل باعث مهار سمیت محلول درابکین می شود، بطوریکه افزایش معنی دار در رشد سلول های نرمال شده وجود داشت. محلول درابکین در غلظت های بالاتر از 50 میکرومولار بر رده های سلولی موردمطالعه سمیت داشته است.

بحث و نتیجه گیری: 

نتایج این مطالعه نشان داد که مصرف عصاره زنجبیل و ویتامین C در غلظت های مختلف سبب افزایش رشد سلول های نرمال لثه و پوست و درنتیجه موجب حفاظت سلولی از آسیب ناشی از درابکین شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
220 تا 233
لینک کوتاه:
magiran.com/p2508356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!