اولویت بندی مولفه های وصول مطالبات معوق در سیاست گذاری نظام مالی بانک سپه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بدون تردید یکی از پیامدهای فعالیت پولی بانک ها و موسسات اعتباری، پیدایش مطالبات معوق است که تاثیرات قابل توجهی را در نظام اقتصادی ایجاد می کند. این موضوع علاوه بر کاهش سودآوری بانک ها، موجب کندی چرخش نقدینگی در اقتصاد، عدم اختصاص به موقع اعتبارات به درخواست های مولد حوزه صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی و در نهایت رکود اقتصادی می گردد. هدف این پژوهش معرفی الگوی بانک سپه برای وصول مطالبات معوق بانک سپه می باشد. همچنین به دنبال این موضوع هستیم که ابعاد مولفه ها و شاخص های مدل وصول مطالبات معوق بانک سپه کدامند و چه روابطی بین این ابعاد - مولفه ها وجود دارد.
روش
جامعه آماری این پژوهش شامل 323 نفر از کارکنان بانک سپه می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و جدول مورگان 181 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید. روش جمع آوری اطلاعات به روش تحلیل محتوا و فن دلفی می باشد. محیط پژوهش منابع دست اول بانک های اطلاعاتی معتبر در گستره زمانی 1388 تا 1399 در حوزه وصول مطالبات معوق بانکی بوده است. تعداد نمونه در بخش کیفی شامل 20 نفر از متخصصان جهت نظر سنجی و تحلیل و کد گذاری محقق به اشباع نظری رسید. روش نمونه گیری هدفند بود. به منظور تحلیل استنباطی داده ها از تکنیک های تحلیل عامل تاییدی استفاده شده است.
یافته ها
عوامل محیطی با بار عاملی 0.707 و آماره تی 4.992 تاثیر مستقیم و معنی داری بر الگوی وصول مطالبات معوقه دارد. بنابراین عوامل محیطی بر الگوی وصول مطالبات معوقه تاثیر مثبت و معناداری دارد. عوامل سازمانی با بار عاملی 0.630 و آماره تی 3.120 تاثیر مستقیم و معنی داری بر الگوی وصول مطالبات معوقه دارد.
نتایج
عوامل سازمانی بر الگوی وصول مطالبات معوقه تاثیر مثبت و معناداری دارد. عوامل قانونی با بار عاملی 0.581 بر الگوی وصول مطالبات معوقه تاثیرگذارند. عوامل قانونی بر الگوی وصول مطالبات معوقه تاثیر مثبت و معناداری دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2509490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!