شبیه سازی روند تغییرات کاربری اراضی شهر گچساران با استفاده از مدل سلول های خودکار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به پیامدهای توسعه شهری از جمله تغییر و تخریب محیط زیست و تغییر در ساختار فیزیکی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهرها، پیش بینی و مدل سازی الگوهای گسترش و تغییرات فیزیکی شهرها طی بازه های زمانی مختلف می تواند در راستای دست یابی به توسعه پایدار شهری و فراهم کردن اطلاعات جامع برای مدیران و برنامه ریزان شهری از اهمیتی بسزا برخوردار باشد. لذا، این مطالعه با هدف شبیه سازی روند گسترش شهر گچساران با استفاده از مدل سلول های خودکار (CA) برای سال 2044 میلادی با در نظر گرفتن روند توسعه شهر طی سال های 1972 تا 2015 انجام یافت.

روش بررسی

در این پژوهش توصیفی، با استفاده از تصاویر ماهواره لندست و سنجنده های MSS 1972،TM 1986، ETM+ 1999 و OLI 2015 نقشه ها و روند تغییرات کاربری اراضی طی دوره های زمانی مورد مطالعه استخراج شد.

یافته ها:

 نتایج بیان گر رشد فزاینده کاربری شهری طی زمان به ویژه در نیمه شمالی شهر و کاهش کاربری طبیعی و بوم شناختی و به ویژه اراضی کشاورزی و مرتعی بود. همچنین مشخص شد که روند گسترش و توسعه شهر گچساران در طی دوره 1972 تا 2015 از الگویی مناسب تبعیت نکرده و از این رو به ویژه در قسمت غربی رشد ناموزون شهر نمایان است. از طرفی مطابق پیش بینی خروجی مدل، در سال 2044، در حدود %70 وسعت منطقه مورد مطالعه را کاربری شهری به خود اختصاص خواهد داد.

بحث و نتیجه گیری:

 با استناد به یافته های پژوهش می توان اذعان داشت که مدل سلول های خودکار از دقت قابل قبول برای پیش بینی و شبیه سازی روند توسعه شهری برخوردار است و می تواند به طور موثر برای مطالعه پویایی شهری و به ویژه در شهرهایی با رشد سریع مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2509809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!