الزامات و مولفه های امنیت پایدار در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 موضوع امنیت و دوام و پایداری آن، از جمله موضوعات پرکاربرد و پیچیده، مورد علاقه و مطالعه افراد و اندیشمندان در حیطه های مختلف علمی می باشد. فلاسفه، حقوق دانان، روانشناسان و جامعه شناسان، پزشکان، زیست شناسان و برنامه ریزان ملی و شهری و نظایر آن در سطوح و ابعاد ملی و بین المللی کماکان به این موضوع پرداخته و اهمیت می دهند. به علاوه، از دیدگاه منابع شرعی و آموزه های قرآنی و روایی مقوله امنیت و معیار آن به طرز دقیق و جامعی مورد اهتمام قرار گرفته و معرفی شده است. به طور کلی، امنیت و بستر آن، یعنی نظم، به حالت و وضعیتی اطلاق می شود که فرد و یا جامعه از هرگونه خطر و آسیب بالفعل و بالقوه ای دور بوده و می تواند با آرامش به حیات و زندگی خود ادامه دهد. در چنین شرایطی، فرد و جامعه نه خود را در خطر می بیند و نه احساس خطر می نماید. محقق در این جستار سعی دارد الزامات و مولفه های امنیت  پایدار در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را مورد واکاوی، بحث و بررسی قرار داده و الگویی مناسب ارایه دهد.

روش تحقیق:

 پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و جمع آوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای صورت گرفته و اطلاعات به دست آمده به روش تحلیلی توصیفی بررسی گردیده است. لذا با عنایت به آنکه اطلاعات حاصل با استفاده از ابزار کتابخانه ای گردآوری شده است از کتب، مقالات و منابع اینترنتی و سایر منابع پژوهشی معتبر و در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی به صورت فیش برداری استخراج گردیده است تا الزامات و مولفه های امنیت  پایدار در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

نتایج و یافته ها

 یکی از بخش های مهم جامعه، دانشگاه ها و مراکز علمی، به عنوان نهاد های مولد به شمار می روند که نه تنها فضای امن و آرامش نیاز دارند، بلکه در چارچوب امنیت کلان جامعه می توانند تاثیرگذار و برطرف کننده مشکلات عدیده باشند. البته، این امنیت وقتی پایدار و بادوام است که جامع و همه جانبه باشد؛ یعنی نه تنها مبتنی بر معیار و زیرساخت کامل باشد، بلکه معطوف به همه ابعاد و لوازم آن باشد. با توجه به مجموعه تهدیدهایی که عناصر متشکله و اصیل دانشگاه ها و مراکز علمی با آن موجه اند، برنامه ریزی اصولی و کلان در قالب ها و اشکال گوناگون و منبعث از شاخص های امنیت در جوامع متعارف و متعالی ضروری و اجتناب ناپذیر است. طبعا یکی از برنامه های محوری، باورسازی اعتقادی و ارزشی عناصر تاثیرگذار و مداخله گر در دانشگاه ها و موسسات علمی و نظارت مستمر و هدفمند برآن است که می تواند فضای دانشگاه و محیط های علمی را از بسیاری از تهدیدها و اختلال های جدی دور نگهدارد و به توانمندی این مراکز در مسیر توسعه   همه جانبه جامعه کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2511687 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!