ارزیابی کیفی مولفه های اجتماعی - زیست‏ محیطی تاثیرپذیر از پروژه سد گاوشان از نگاه کنشگران پروژه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تحقیقات بسیاری در حوزه ارزیابی اثرات اجتماعی پروژه ‏های روستایی انجام شده است اما کمتر پژوهشی را می‏توان یافت که به بررسی ارزیابی اثرات اجتماعی از دیدگاه ذی‏نفعان پرداخته باشد. این در حالی است که ارزیابی اثرات اجتماعی با مشارکت ذی‏نفعان می تواند منجر به تدوین برنامه‏های جدی‏تر، ارزیابی بهتر و مدیریت تضادها در این حوزه گردد. از این‏رو مطالعه حاضر در پی کسب بینشی عمیق با استفاده از روش کیفی، اثرات اجتماعی سد را آن‏گونه که توسط ذی‏نفعان ادراک شده بررسی می‏نماید.

روش کار

تحقیق حاضر از پارادایم کیفی و روش تحقیق توصیفی - تفسیری برای دستیابی به هدف تحقیق بهره برده است. برای این منظور 10 نفر از کارشناسان کلیدی (جهاد کشاورزی استان و شهرستان کرمانشاه، اداره منابع طبیعی و اداره محیط زیست و آب ‏منطقه‏ای استان کرمانشاه) و 28 نفر از مردم محلی روستاهای تحت پوشش پروژه مورد مطالعه قرار گرفتند. گردآوری داده ‏ها از طریق بحث‏های گروهی متمرکز، مصاحبه ‏های انفرادی عمیق، مشاهده و مطالعه ی اسنادی با متوسط زمانی 25 تا 40 دقیقه انجام شد. مصاحبه ‏ها با روش تحلیل محتوای ارتباطی تجزیه و تحلیل شدند. اعتماد پذیری (پایایی)، از طریق کنترل نظرات افراد به وسیله سایر مشارکت کنندگان در مصاحبه و نیز خود باز بینی محقق در طی فرآیند تحلیل داده صورت گرفت. اطمینان بخشی (روایی)، نیز از طریق ارایه کلیه اسناد، یادداشت‏ ها و مصاحبه ‏های ضبط شده، پس از تحلیل توسط پژوهشگر به تیم تحقیق صورت گرفت.

یافته ها

نتایج مصاحبه ‏ها نشان داد که شرکت کنندگان در تحقیق، اثرات سد بر کیفیت زندگی را با بیان 38 مفهوم اثرگذار و بهبود حس مکان را با بیان 5 مفهوم اثرگذار مثبت ارزیابی نموده و معتقدند اجرای این پروژه منجربه کاهش سرمایه اجتماعی با بیان 23 مفهوم اثرگذار و آسیب به منابع طبیعی و زیست محیطی با بیان 10 مفهوم اثرگذار، شده است.

بحث و نتیجه گیری

نتایج تحقیق نشان دهنده تاثیرگذاری اجرای پروژه‏های توسعه ای بر کلیه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی ساکنان منطقه می باشد. از این رو به برنامه ریزان و مسیولان توصیه می شود جهت افزایش کارایی و اثربخشی برنامه ‏ها در اجرای مداخلات توسعه ‏ای در سطح راهبردی به ارزیابی تمام ابعاد توسعه، به ویژه ابعاد اجتماعی ساکنان مناطق متاثر توجه نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2515273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!