مقایسه الگوی تجویز آنتی بیوتیک های پروفیلاکسی در بخش جراحی عمومی با دستورالعمل استاندارد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

تجویز آنتی بیوتیک پروفیلاکسی قبل از عمل جراحی، یکی از راه های پیشگیری از عفونت محل جراحی می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه الگوی تجویز آنتی بیوتیک های پروفیلاکسی با دستورالعمل استاندارد (راهنمای عملی) در بخش جراحی عمومی بیمارستان شهید صدوقی یزد انجام شد.

روش کار

این مطالعه به صورت توصیفی و تحلیلی انجام شد. جامعه مورد مطالعه بیماران بستری در بخش جراحی عمومی بیمارستان شهید صدوقی یزد بود که در سال 1398 جهت انجام اعمال جراحی ذکر شده در راهنمای بالینی، آنتی بیوتیک پروفیلاکسی دریافت نموده بودند. نمونه ها به صورت تصادفی طبقه‌ای براساس جدول مورگان و کرجسی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های توصیفی فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و آزمون آماری کای اسکویر در نرم افزار SPSS-23 صورت گرفت.

یافته‌ها

از 236 پرونده بررسی شده، 27/1 درصد در زمان تجویز، 39/4 درصد در نوع آنتی بیوتیک پروفیلاکسی تجویزی قبل از عمل و 58 درصد در طول مدت تجویز آنتی بیوتیک بعد از عمل (حداکثر 24 ساعت بعد از عمل) با راهنمای عملی مطابقت داشتند. هم چنین بین نوع آنتی بیوتیک پروفیلاکسی مصرفی قبل از عمل و نوع آنتی‌بیوتیک تجویزی قبل از عمل براساس راهنمای بالینی رابطه معناداری برقرار است، بدین مفهوم که بیشترین میزان رعایت استاندارد در نوع آنتی بیوتیک تجویزی قبل از عمل مربوط به سفازولین می باشد.

نتیجه‌گیری

مهم ترین علل ناهمخوانی تجویز آنتی بیوتیک های پروفیلاکسی با دستورالعمل استاندارد را می توان زمان نامناسب تجویز آنتی بیوتیک پیشگیرانه و استفاده از آنتی بیوتیک هایی که در راهنمای بالینی توصیه نشده است، نام برد. اطلاع رسانی و آموزش محتوای دستورالعمل ابلاغی، برقراری سیستم نظارت و مشارکت هر چه بیشتر داروخانه بیمارستان در توزیع دارو، می تواند بر تجویز آنتی بیوتیک پروفیلاکسی موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
244 تا 256
لینک کوتاه:
magiran.com/p2515954 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!