ارتباط ویتامین D با ویروس پاپیلومای انسانی: یک مطالعه مقایسه ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سرطان دهانه رحم، چهارمین سرطان شایع در زنان و ویروس پاپیلومای انسانی، شایع ترین عامل خطر آن می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین سطح سرمی ویتامین D و ویروس پاپیلومای انسانی در زنان مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.

روش کار:

 این مطالعه مقایسه ای در سال 1399 بر روی 140 زن مراجعه کننده به بیمارستان های وابسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران انجام گرفت. گروه مورد زنان مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی بودند و گروه شاهد در همان مراکز، زنان غیرمبتلا به این ویروس بر اساس گزارش پاپ اسمیر بر پایه مایع بودند. جمع آوری اطلاعات پرسشنامه از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه گزارش پاپ اسمیر و تعیین سطح سرمی ویتامین D انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 26) و آزمون های من ویتنی، تی مستقل، کای دو، دقیق فیشر و رگرسیون لوجستیک انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

بر اساس نتایج رگرسیون لوجستیک با کنترل متغیر های مداخله گر تحصیلات و مصرف قلیان، در گروه شاهد 64 نفر (43/91%) و گروه مورد 70 نفر (100%) سطح ویتامین D کمتر از 20 نانوگرم بر میلی لیتر و 6 نفر (57/8%) از گروه شاهد سطح 29-21 نانوگرم بر میلی لیتر داشتند. بین سطح ویتامین D و ابتلاء به ویروس پاپیلومای انسانی ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد (03/4-69/0، 001/0>p، 95% CI، 3/0:OR). با هر 1 نانوگرم بر میلی لیتر کاهش سطح ویتامین D، شانس ابتلاء به ویروس پاپیلومای انسانی 3/0 افزایش می یافت (001/0>p).

نتیجه گیری

در این مطالعه سطح سرمی ویتامین D در زنان مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی پایین تر بود، اما به دلیل محدودیت های پژوهش حاضر، تحقیقات وسیع تری در این زمینه نیاز می باشد. سطح مطلوب ویتامین D می تواند به حفظ و ارتقاء سلامت زنان کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2516551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!