تحلیل کیفی شکاف بین آموزش بدوخدمت و رفتار حرفه ای کارکنان پلیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 آموزش یکی از بهترین ابزارهای ایجاد رفتار حرفه ای در کارکنان سازمان است. هدف پژوهش حاضر؛ شناخت و توصیف کیفی شکاف بین آموزش بدوخدمت و رفتار حرفه‌ای مورد انتظار از کارکنان پلیس در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.

روش

 برای شناخت و توصیف ابعاد و مولفه‌های شکاف بین آموزش بدوخدمت درجه‌دارای و رفتار حرفه‌ای کارکنان، از روش تحقیق کیفی برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها استفاده شده است. شناسایی شکاف فوق در این مطالعه، از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با دو گروه روسای کلانتری‌های شهر اصفهان و درجه‌داران شاغل در کلانتری‌ها صورت گرفته است. افراد نمونه‌آماری به صورت هدفمند  ملاک محور انتخاب شدند. مصاحبه‌ها تا حد اشباع نظری با دو گروه روسای کلانتری‌ها به تعداد 12 نفر و درجه‌داران شاغل در این کلانتری‌ها به تعداد 17 نفر انجام شده است. مصاحبه‌های انجام شده با روش تحلیل مضمون، تحلیل گردید.

یافته‌ها: 

تحلیل مضمونی داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها نشان داد یکی از دلایل وجود شکاف بین آموزش بدوخدمت کارکنان و رفتار حرفه‌ای مورد انتظار از آنان؛ به علت عدم شکل‌گیری مهارت‌های لازم در درجه‌دران در دوره آموزش بدو خدمت بوده است. این مقوله از شکاف دارای سه بعد اصلی؛ مهارت‌های عملیاتی با 29 مولفه‌، بعد مهارت‌های رفتاری کارکنان با 9 مولفه‌ و بعد مهارت‌های تخصصی _ حرفه ای با 29 مولفه است.

نتایج

 از دیدگاه خبرگان برای کاهش شکاف بین آموزش بدوخدمت درجه‌دارای و رفتار حرفه‌ای کارکنان؛ باید روی ارتقاء‌ مهارت‌های عملیاتی، مهارت‌های رفتاری، مهارت‌های تخصصی- حرفه‌ای کارکنان در دوره آموزش بدوخدمت تمرکز نموده و تغییرات لازم و ضروری را بعمل آورد.

زبان:
فارسی
صفحات:
183 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p2516881 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!