اثر مداخلات حرکتی بر بهبود تعادل کم توانان ذهنی: مروری بر مطالعات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه و اهداف:

 تحرک نداشتن کافی در کم توانان ذهنی باعث اختلال در تعادل آن ها می شود؛ بنابراین هدف از مطالعه مروری حاضر بررسی اثر مداخلات حرکتی بر بهبود تعادل کم توانان ذهنی بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه، مرور جامعی در رابطه با بررسی اثر مداخلات حرکتی بر بهبود تعادل کم توانان ذهنی با جست وجو در پایگاه های پاب مد، گوگل اسکالر و ساینس دایرکت با کلید واژه های Balance ، Equilibrium ،Balance in Intellectual Disability  Balance in Mentally Retarded ، Intellectual Disabled و همچنین در پایگاه های فارسی مگاپیپر، ایرانداک، مگیران، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مدلیب و ایران مدکس از سال 2000 تا فوریه 2021 انجام شد. در این جست وجو از 2 زبان فارسی و انگلیسی استفاده شد. پس از گردآوری نتایج جست وجو، ابتدا عنوان و سپس خلاصه مقالات مطالعه شد. چناچه مقالات با معیار ورود و خروج هم خوانی داشت، از نتایج آن ها در مطالعه مروری حاضر استفاده و در غیر این صورت کنار گذاشته شد.

یافته ها

در جست وجوی متون، مجموعا 110 مقاله یافت شد که پس از حذف موارد مشابه، از میان مقالاتی که ارتباط بسیار نزدیکی با موضوع مورد بررسی را داشتند، 44 مقاله (18 مقاله فارسی و 26 مقاله انگلیسی) برای مطالعه حاضر انتخاب شدند.

نتیجه گیری

با مرور مطالعات مشخص شد که انجام مداخلات حرکتی در بیشتر تحقیقات باعث بهبود تعادل کم توانان ذهنی می شود. البته باتوجه به محدودیت های موجود در مطالعات انجام شده نتیجه گیری مطالعه حاضر باید با احتیاط تفسیر شود. اگرچه این نتایج می تواند به مربیان، معلمین ورزش، فیزیوتراپیست ها و درمانگران در بهبود تعادل کم توانان ذهنی کمک کند، اما به مطالعات بیشتر و دقیق تر در این زمینه احتیاج است.

زبان:
فارسی
صفحات:
488 تا 503
لینک کوتاه:
magiran.com/p2517872 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!