چارچوب مفهومی توسعه خدمات خرده فروشی در صنعت مواد غذایی با رویکرد بازاریابی پایدار بر اساس نظریه داده بنیاد نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کسب رضایت مشتریان و سودآوری در کنار درک معضلات اجتماعی و زیست محیطی و تحلیل تاثیرات زیست محیطی و اجتماعی محصولات و خدمات عرضه شده شالوده بازاریابی پایدار است که در زنجیره تامین مواد غذایی به لحاظ ماهیت خاص آن و نیز نقش این صنعت در توسعه پایدار مورد تاکید ویژه است؛ لذا هدف از پژوهش حاضر ارایه چارچوبی جهت توسعه خدمات جدید خرده فروشی در صنعت مواد غذایی با تاکید بر بازاریابی پایدار است.

روش

پژوهش حاضر مبتنی بر پارادایم تفسیری بوده که با جهت گیری اکتشافی و به شکل یک تحقیق توسعه ای و بر اساس نظریه داده بنیاد نظام مند به جمع آوری داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته نیمه عمیق با تعداد 16 خبره پرداخته و کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی با نرم افزار مکس کیودا انجام گرفته است.

یافته ها: 

مبتنی بر کدگذاری های انجام شده، شاخص ها و مولفه ها در قالب مدل مفهومی ارایه و مدل پس از تایید روایی و پایایی تبیین شده است.

نتیجه گیری:

 بر اساس مدل به دست آمده توسعه محصول جدید به عنوان پدیده اصلی با به کارگیری راهبردهای بازاریابی پایدار و متمرکز بر انسجام راهبردی، تعامل اجتماعی و قابلیت های اخلاقی می تواند در بستر عوامل زمینه ای ضمن در نظر گرفتن تاثیرات متغیرهای مداخله گری همچون نیروی انسانی، ساختار کسب وکار و ارتباطات درونی و نیز متغیرهای علی از قبیل تغییرات اساسی در محیط بازار و دنیای رقابت علاوه بر سودآوری بلندمدت به ایجاد ارزش برای مشتری و جامعه منتهی شده و نیز در گامی بلندتر به حفظ محیط زیست و ارتقای مسیولیت اجتماعی فردی و سازمانی بیانجامد.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p2518041 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!