پیش بینی سرعت موج برشی و نوع خاک منطقه دارای شتابنگاشت ثبت شده در فلات ایران با استفاده از نسبت های طیفی مولفه ی قائم و افقی زمین لرزه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زلزله از پدیده های مخرب و غیرقابل پیش بینی است که خسارات جانی و مالی بسیاری در پی دارد. ارزیابی کلی از خسارات وارده به سازه ها و تاسیسات در زلزله ها نشان می دهد که شرایط ساختگاهی تاثیر قابل توجهی بر نحوه ی توزیع خرابی ها داشته است. لذا شناسایی اثر ساختگاه و نوع خاک در طراحی و ساخت سازه های مقاوم، امری ضروری به شمار می آید. با توجه به اینکه نوع خاک در بسیاری از مناطق فلات ایران تعیین نشده است، در این پژوهش، پیش بینی رابطه ای برای تعیین سرعت موج برشی و تعیین نوع خاک منطقه با استفاده از روش نسبت طیفی مولفه ی افقی به قایم (H/V) و الگوریتم توسعه ی ژنی (GEP) مدنظر قرار گرفته است. عوامل موثر در این پیش بینی، بزرگای زلزله، فاصله ی منبع زلزله تا ساختگاه، نسبت طیفی مولفه ی افقی به قایم (H/V) و پریود زمانی نسبت طیفی حداکثر در نظرگرفته شده اند. در این تحقیق، داده های 480 شتابنگاشت مورد استفاده قرار گرفت. اصلاحات مورد نیاز روی این داده ها صورت گرفته و سپس پارامترهای مورد نظر برای تعیین رابطه ی سرعت موج برشی از آن استخراج شده است. پس از آماده سازی مقادیر ورودی الگوریتم از کاتالوگ زلزله، در نهایت برای به دست آوردن رابطه ی پیش بینی از روش هوشمند الگوریتم توسعه ی ژنی استفاده شده است. مزیت این الگوریتم در این است که از مدل رگرسیونی ثابتی استفاده نشده است و مدل به صورت هوشمند محاسبه می-گردد. نتایج نشان می دهند که مدل دارای برازندگی 57/911 بوده و مقادیر پیش بینی شده مطابقت 73 درصدی با وضعیت موجود خاک مطابق با استاندارد 2800 دارند. از تعداد 480 رکورد مورد استفاده، روش ارایه شده توانست نوع خاک 350 ایستگاه را به درستی پیش بینی نماید. همچنین مقایسه با سایر روش های طبقه بندی نشان داد که کمترین تطابق هم دارای دقت بیش از 55 درصدی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 222
لینک کوتاه:
magiran.com/p2528526 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!