بررسی رابطه حاشیه نشینی با تجمعات غیرقانونی منجر به اغتشاش (با تاکید بر غرب استان تهران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه یکی از روش های دشمن ایجاد اغتشاش، ناامنی و... از طریق بزرگنمایی مسایل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی از جمله معضلات مناطق حاشیه نشین است، پژوهش حاضر را با هدف تبیین رابطه حاشیه نشینی با تجمعات غیرقانونی منجر به اغتشاش در غرب استان تهران انجام شده است.

روش

تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی، از لحاظ روش توصیفی و از لحاظ گرد آوری آمار و اطلاعات به روش پیمایشی از طریق پرسشنامه انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و مسیولان فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران و حجم نمونه 72 نفر برآورد شد که براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای مورد سیوال قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری اسپیرمن و  فریدمن استفاده شده است.

یافته ها:

مطابق یافته های تحقیق حاضر حاشیه نشینی و تجمعات غیرقانونی در کشور ما واژه ای بیگانه نبوده و نتایج تحقیق از رابطه معنادار بین حاشیه نشینی و تجمعات غیرقانونی منجر به اغتشاش در 5 سال اخیر در غرب استان تهران حکایت دارد و تاثیر مولفه نارضایتی های عمومی در مناطق حاشیه نشین ارجحیت بیشتری نسبت به سایر مولفه ها در تجمعات غیرقانونی منجر به اغتشاش را به خود اختصاص داده است.

نتیجه گیری:

با توجه به این که مناطق حاشیه نشین غرب استان تهران از نقاط کم برخوردار محسوب می شوند ساکنان آن مناطق، به لحاظ مولفه های نارضایتی های عمومی، ویژگی های خاص، بیکاری و محرومیت های اجتماعی به عنوان یک قشر آسیب پذیر جامعه با روحیه هیجانی  به سبب کمبودهای اجتماعی و اقتصادی در مواقع بحران (تجمعات غیرقانونی، حوادث غیرمترقبه طبیعی و غیرطبیعی و...) معاندان و عوامل وابسته به بیگانه قرار گرفته و به عنوان یک قشر آسیب زا در ایجاد اغتشاش ایفای نقش می کنند

زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p2529434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!