اثر مصرف جیره های غذایی حاوی درصدهای متفاوت پروتئین گیاهی و حیوانی در پرورش لاروهای قورباغه Rana ridibunda تا تبدیل شدن به فراگلت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به مصرف جهانی قورباغه ها و تامین 95% پای قورباغه ها در سطح بین المللی از طریق صید از محیط طبیعی، نگرانی های زیست محیطی بیش از پیش ورد توجه قرار گرفته است. لذا، در جهت توسعه تکثیر قورباغه در محیط های مصنوعی، پژوهشی در قالب یک طرح کاملا تصادفی راه اندازی شد و تاثیر پنج جیره غذایی حاوی درصد های مختلف پروتیین گیاهی و جانوری شامل 1- حاوی 100% پروتیین حیوانی 2- حاوی 100% پروتیین گیاهی3- 50% پروتیین حیوانی و 50% پروتیین گیاهی 4-  70% پروتیین حیوانی و 30% پروتیین گیاهی 5-30% پروتیین حیوانی و 70% پروتیین گیاهی، بر شاخص های رشد نوزادان قورباغه Rana ridibunda بررسی شد. داده های حاصل از آزمایش اختلاف معنی داری را در افزایش وزن انفرادی نوزادان در طول دوره پرورش در بین تیمارها نشان داد (05/0>p). افزایش وزن انفرادی بین تیمار اول با تیمار دوم و پنجم معنی دار (05/0>p) بود، اما اختلاف موجود بین تیمارهای سوم و چهارم معنی دار نبود (05/0<p). بیشترین کاهش وزن نیز در هفته دهم پرورش به ترتیب در تیمارهای چهارم، سوم و اول رخ داد. در تیمار پنجم در هفته دوازدهم و در تیمار دوم در هفته سیزدهم بیشینه کاهش وزن دیده شد. با توجه به نتایج شاخص افزایش وزن نوزادان، مقایسه فرایند دگردیسی و زیتوده نوزادان، تیمار سوم با 50% پروتیین جانوری و 50% پروتیین گیاهی بهینه ترین تیمار برای پرورش نوزادان قورباغه R. ridibunda تا رسیدن به مرحله کامل دگردیسی بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2530956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!