شناسایی عوامل موثر بر تحولات الگوی سکونت شهری از منظر بوم شناسی اجتماعی در ابعاد مختلف به روش تحلیل محتوا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اهداف :

شهرها به دلیل برخورداری از ویژگی های خاص اقتصادی و اجتماعی همواره جاذب جمعیت بوده اند. البته این تحرکات جغرافیایی، خاص مهاجران نبوده و ساکنین شهرها نیز با هدف ارتقاء پایگاه اجتماعی، دایما در حال تغییر محل سکونت خود هستند. مجموعه این تحولات اجتماعی-فضایی، تاثیرات به سزایی بر الگوی سکونت شهری می گذارد که پیچیدگی فرآیند برنامه ریزی شهری را دوچندان می کند. لذا آگاهی از عوامل موثر بر این تحولات، بسیار ضروری است. از این رو، مقاله حاضر از طریق رویکرد بوم شناسی اجتماعی، به شناسایی عوامل موثر بر الگوی سکونت شهری پرداخت.

روش شناسی: 

این پژوهش با روش تحلیل محتوا و در سال 1400 انجام شد. انتخاب محتوا از میان منابع انگلیسی، از صاحب نظران بوم شناسی اجتماعی و به شرط پرداختن به مباحث مرتبط با سکونت شهری، انتشار در بازه زمانی 1925 به بعد و در دسترس بودن نسخه الکترونیکی انجام شد. نهایتا 18 مطالعه دست اول انتخاب و فرآیند خلاصه سازی، کدگذاری و مقوله بندی صورت پذیرفت. در آخر، مفاهیم، مقوله ها و عوامل تحقیق، تحت تحلیل های کمی قرار گرفتند.

یافته ها

یافته ها از تحلیل متغیر اول نشان داد که به ترتیب، مفاهیم با ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بیشترین فراوانی را داشتند. یافته ها از تحلیل متغیر دوم نیز حاکی از این بود که از بین عوامل 10گانه موثر بر الگوی سکونت، عوامل "فاصله اجتماعی" و "تحرک اجتماعی-فضایی" بیشترین فراوانی را دارند. یافته های ناشی از تحلیل همبستگی میان این عوامل نیز نشان داد که عامل "تجانس اجتماعی" به دلیل همبستگی بالا با شش عامل دیگر، بیشترین تاثیر را بر الگوی سکونت شهری داشت.

نتیجه گیری

نتایج حاکی از آن بود که عوامل 10گانه تحقیق، از طریق شبکه ای از تاثیرات و تاثرات، تحولات اجتماعی-فضایی را رقم زده و الگوی سکونت در شهرها را دستخوش تغییر کردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
361 تا 368
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!