بررسی تاثیر نتیجه مثبت تست PCR کووید در مادر باردار بدون علامت بر وزن و آپگار نوزاد پس از تولد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به نبود اطلاعات درباره تاثیر بیماری کووید-19 بر بارداری و افزایش عوارض جانبی آن برای مادران باردار و جنین ایشان، بررسی تاثیر این بیماری بر بارداری و نوزاد اهمیت دارد، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر نتایج مثبت تست PCR مادران باردار بر وزن و آپگار نوزادان انجام شد.

روش کار: 

در این مطالعه تحلیلی (کوهورت گذشته نگر) نمونه گیری به روش سرشماری از طریق بررسی پرونده های 98 مادر با استفاده از سامانه سیب، که تحت پوشش مراکز خدمات بهداشتی و درمانی واقع در استان اصفهان بودند و بین فروردین 1399 تا شهریور سال 1400 زایمان کرده بودند، انجام شد. نتایج به دست آمده از مقایسه دو گروه مادران بر اساس نتیجه تست PCR، با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 18) و آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

از بین پرونده های مورد بررسی، 50 مورد (51%) تست PCR مثبت و 48 مورد (49%) تست PCR منفی داشتند. 99% از نوزادان متولد شده در این بررسی دارای نمره آپگار بیشتر یا مساوی 7 بودند. بر اساس نتایج آزمون تی مستقل، بین نمره آپگار دقیقه 1 (714/0=p) و دقیقه 5 (580/0=p) نوزادان مادران دو گروه PCR+ و - PCRاختلاف آماری معناداری مشاهده نشد. همچنین بر اساس نتایج آزمون تی مستقل، بین وزن نوزادان در مادران دو گروه اختلاف آماری معناداری مشاهده نشد (112/0=p).

نتیجه گیری

نتیجه مثبت تست PCR ارتباط معناداری با وزن و نمره آپگار دقیقه 1 و 5 نوزاد ندارد. تحقیقات در مورد اثرات عفونت COVID-19 در دوران بارداری همچنان در حال تکمیل و به روزرسانی است. تحقیقات بیشتر با تعداد نمونه های بالاتر می تواند عوارض احتمالی این بیماری را بهتر نشان دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2533036 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!